lördag 19 juli 2008

Bostadsmässa

Förra fredagen invigdes årets bostadsmässa, i Vasa. Det pirrade nog lite i kroppen då jag hörde de lokala radiosändningarna och intervjuerna därifrån den dagen, återupplevde många minnen från tiden sommaren 1994 och åren dessförinnan. Mindes alla de intensiva förberedelserna, invigningsdagen med fint program ute på Skeppstorget och min dåvarande kör som sjöng Öppna landskap och I am sailing (med segelbåt i bakgrunden, oplanerat!), den soliga och varma fina mässmånaden 15.7.-14.8. (inte en enda regndag!!), alla fina hus och alla byggarna och utställarna, vårt småvåningshus Briggen och vår egen lägenhet som var utställd under mässan, och dessutom vårt "mässbröllop"... Det var en helt otrolig och oförglömlig tid!! "

Bilder av och från Briggen, vår norrbalkong på andra våningen:



Laman" slog till mitt i förberedelsetiden, och ingen i staden/nejden trodde att vi skulle klara av målsättningen 150.000 mässbesökare, tvivlarna och pessimisterna var otroligt många. Men vi kämpade på.... Slutresultat: 156.671 registrerade besökare!!!

(För oinsatta läsare kan jag berätta att jag i 2,5 års tid jobbade heltid som projektsekreterare för Bostadsmässan 1994. Vi fick en civiltjänstgörare till vårt kansli, min "sekreterare", som jag hann både förlova och gifta mig med under den här tiden... Dessutom passade vi på att tillsammans med den lilla byggfirma som hans bror var delägare i planera och bygga ett sexfamiljers trevåningshus till mässan, och en av lägenheterna var vår och vi ställde ut den under mässan.)

I förrgår besökte vi på tumanhand mässan i Vasa. Ett fint område, och många fina hus, men ujujuj vad dyra...... Jag hittade mitt favorithus (nr 23, Jämerätalot har haft favorithuset för mig på så gott som alla mässor under årens lopp), vill haaaaa!!! Men priset... suck. I mässkatalogen nästan 600.000 euro, och då vet man att det är ett schablonmässigt uträknat pris, och tomtpriset + anläggandet av trädgården ingår inte.... dubbelsuck. Det förblir en vacker dröm!




















3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte faktiskt på dej då jag gick på bostadsmässan förra veckan. Om "en sån som du" bara kan njuta av att gå där och se eller om du ser missar och och förbättringsförslag. Jag kan ju inte gå på revy och bara njuta utan ser allt som "vi" skulle ha gjort annorlunda...

Det var ju synd att din arm ännu ska förstöra denna bedrövliga sommar. Blir väl knepigt att få ut uppskuttade semestern sen, förstår jag. //Barbro

Anonym sa...

Jag tänkte på er när jag ensam tittade runt på mässan, Jakobstad var ju den första bostadsmässan jag såg. Sedan hann vi ju besöka er lägenhet senare med Eddie också, jag mins t ex ert smarta "mangelskåp". Efter det har jag bara varit på mässan iTusby och läst om resten i tidningar, då studerar jag bottenlösningar noga.

Jag tycker oftast också om rappade hus. Jag inte vill ha "nygammal*" trähus och moderna träfasader brukar vara -tja, ofta ser de lite kantiga ut med fönstren konstigt placerade.

När det gäller Jämerä-hus hade jag svårt att tänka på annat än den bländande vita inredningen som stal uppmärksamheten av den fina vyn, inte i min smak alltså! Även om jag kan förstå att en vit inredning kan kännas som lugnande bas/bakgrund för allt som händer i hemmet. Bara det inte hade varit så glansigt!

Nu måste jag fortsätta packandet, vi ska köra till stugan och övernatta före släktträffen. Sen är ju Eddies semester nästan slut, han har redan börjat ringa arbetssamtal och läsa posten den här veckan...

Häsln. Tuovi

Anonym sa...

Barbro: Nog ser jag en del av missarna, men bryr mig inte så mycket om dem. Som du kanske såg i VBL så blev jag intervjuad angående skyltningen, det är nog svårt att komma ihåg 14 år tillbaka hur vi gjorde med våra skyltningar, jag mindes nog inte att vi skulle ha haft några problem. Såg att jag också omnämndes i samma tidnings ledare nån dag senare :)
Semesterveckan spar jag tills nån gång i vinter!

Tuovi: Jo inte skulle det ju gå att leva i ett helvitt hus, nej nej nej :)) Men jag gillade själva huset och planlösningen, och tycker ju om stora fönster som öppnar sig mot vatten :)
Nu packar vi för att åka med kören mot Luleå. Hörde att J & M är i Malmö, synd - skulle ha varit roligt om de haft möjlighet att komma på vår konsert där imorgon kväll!

StrandMamman