torsdag 29 januari 2009

Släktlunch

Förra lördagen åkte vi, mina föräldrar och mina systrar med respektives familj iväg på en liten tur i hyrd liten buss, med svåger J som chaufför.

Lyxigt med "egen buss"!
Vintrigt landskap, högt bland Saarijärvis moar...

Målet var en restaurang i anslutning till ett rehabiliteringscenter (kuntoutuskeskus) i mellersta Finland. Kommunen där det här stället är beläget är grannkommun till den kommun där min mamma är uppväxt, där mina morföräldrar bott och där två av mina morbröder ännu bor i barndomshemmet.

I de här trakterna rörde vi oss, drygt 20 km "åt höger"

I centret hade vi stämt lunchträff med en hel hög mostrar, morbröder, deras fruar/män, och kusiner med familjer. Min mamma är tredje äldst av elva syskon, varav tio är i livet. Sex av dessa syskon var nu på plats, liksom 8 av oss 19 kusiner, och 16 kusinbarn. Det blev ett kärt återseende, det är rätt länge sedan jag sett de flesta av dessa släktingar, som de flesta bor där i trakten. Min morfar dog -92 och mormor -01 (då vi var i C och hämtade Sonen), och det har gjort att besöken har glesnat. Släkten är helt finskspråkig, förutom då vi (pga att mamma gifte sig med en finlandssvensk och flyttade hit till kusten), min äldsta kusin samt morbror med familj som bor i Sverige.

På väggen hemma hos mormor hängde en "tavla" där hon samlade foton inkl. födelsedatum på sina barnbarn, dvs. oss kusiner. Nu har en av mostrarna tagit hand om tavlan och håller på och gör en ny version av den, kompletterad med bilder och uppgifter om våra barn. Tavlan väckte stort intresse, då vi alla som var på plats noga studerade den och kollade in allas födelsetider och namn - det finns ganska många av kusinbarnen som jag inte träffat, några av dem var nu på plats, den yngsta bara 6 månader gammal.

Efter några timmar med mat, kaffe & tårta, prat och fotografering tog vi sedan farväl av varandra för den här gången. En ny träff bokades in till början av augusti, då i barndomshemmet i K. Hoppas att ännu fler har möjlighet att komma då!

1 kommentar:

Marianne sa...

Så roligt med släktträff! Och vilken bra idé med tavlan! På så vis hålls alla i minne.