fredag 2 januari 2009

Fredagstema: Ögon

I den första månaden i det nya året 2009 är det jag som håller i taktpinnen gällande fredagstemat, även kallat Show and Tell! Det blir hela fem fredagar för min del, och de teman jag har valt ser ni i högerspalten lite lägre ner, under bilderna.

Idag den 2 januari har jag valt ÖGON som tema.

Först en hemma-hos-oss-kavalkad. Ni får gissa vem som är vem :)







De flesta i vår familj är således brunögda, utom den med gula ögon och han med glasögon vars ögon är vackert blå, men det syns tyvärr inte på bilden.

Så här somnade Sonen i sin säng sent igår kväll, efter att Mamma sjungit godnattsångerna:



Det finns ögonblick, stunder, moments som man gärna skulle vilja frysa och hålla kvar för evigt. Svenska vinnarlåten i Idol 2007, med Marie som senare på kvällen stod som vinnare i sitt eget "my moment", får förmedla den känslan:



Mera stämning, mera ögon.... Bright Eyes var en av de första sånger jag bandade in på kassett på min första helt egna bandspelare. Och den spelade jag om och om och om igen...




Det finns också ett annat inlägg på Youtube på den här sången, med fantastiska natur- och djurbilder, tyvärr var den videon blockerad för uppladdning men sök gärna upp den och se på stämningsbilderna.

Till sist: änglar har vingar, men också ögon :)


Önskar er alla en god fortsättning på fredagen och på det nya året! Nu ska det bli spännande att surfa runt och titta in vad övriga fredagsbloggare har åstadkommit!

11 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Många vackra ögon var det här! Jag kan urskilja hund och katt;-) Inte illa för en amatör! Smart med låtarna, Bright eyes var verkligen en favorit!!

StrandMamman sa...

Grattis, du klarade Jakky och Tusse :)

Jag sökte Freestyles "Ögon som glittrar" också, men hittade tyvärr bara en engelskspråkig version och det är ju inte samma sak. "Leende guldbruna ögon" skulle också ha passat :)

Hoppas ni som läser får upp youtube-filerna. På min laptop kommer de fram direkt, men stora datorn vägrar plocka fram dem i inlägget...

Annika sa...

Vi kör bägge ngra youtubes idag...Hihi!
Och samma familjetema har vi också.
Ha en fortsatt bra fredag!
Kram!!

Marianne sa...

Jag säger som Simone, hund och katt vet jag och tack vare ditt svar kan jag då säga Jakky och Tusse : ) Ni har alla vackra ögon i familjen.

StrandMamman sa...

Annika: Ja det blev några "tubar" :)) Och familjeporträtt :) Ha det bra ni också där borta!

Marianne: Tack för komplimangen :)) Endel har mer påsar under än andra, och en i familjen har börjat testa sminkning hej vilt... men så ska det väl va!

Anonym sa...

Ang släktingar, de är många som bor i Forsby... Men annars heter de Jansson, Lillkvist, Edfält, Eklund och lite allt möjligt... Författarinnan är Greta Blomkvist...

Mia sa...

Vilka fina bilder! Ögonen är något av det första jag tittar på när jag möter någon för de kan äga så mycket. Trevlig fortsättning på det nya året!

Anonym sa...

Bright eyes är verkligen en favoritlåt! Ha det så bra.

Anna, Fair and True sa...

Var lite dålig på att hänga på temat i december men nu ska jag komma igång igen även om det blir lite sent med just ögontemat! Gott nytt år!

Jemayá sa...

Det var fina foton på fina ögon :), ska lyssna på låtarna sen då Daniel vaknat. kramar

StrandMamman sa...

Leopardia: Många kända efternamn! Hojta till ifall du nångång kommer på släktbesök så kan vi ta en bloggträff :)

Mia: Ögon kan säga mycket... Ha det så bra!

Nilla: Jag gillar låten mycket. Fina bilder råkade det också vara. Må gott!

Anna: Bättre sent än aldrig :)) Jag kommer och kikar hos dig nästa fredag!

Jemayá: Hoppas att tillfrisknar snart, kram!