fredag 16 januari 2009

Fredagstema: Längst under...

Dags för min tredje vecka som "dirigent" för Show and Tell = fredagstemat. För den här fredagen valde jag som tema "Längst under..." Innan jag börjar vill jag passa på att fråga vem som vill ta över efter mig och hålla i taktpinnen för februari månad?? PetraH sände mig för en dryg vecka sedan en förteckning som hon gjort över vilka teman som hittills varit aktuella (tack!), och jag har kompletterat den listan och sänder den gärna vidare till den som tar över! Kan ju nämna att Show and Tell startades i december 2007 av Aurorabuddha, och de som hittills har varit "värdar" är Aurorabuddha, Anne, Annika, Desiree, Victoria, PetraH, Anna, Marianne, MiaD och nu då alltså jag.


På mitt sängbord har jag en hög med böcker. De flesta av dem fick jag i julklapp, och har bara börjat "nosa på" dem ännu. Längst ner i högen ligger en historik benämnd "Normen 100 år, historik 1908 -2008". Det är en redogörelse över den skolbyggnad där jag tillbringade mina första sex skolår. Byggnaden, som ligger precis invid torget i min hemstad 20 km söderom var jag nu bor, är stor och ståtlig. Jag läser ur elevstatistiken att hösten 1970 då jag började på ettan var vi 151 elever i skolan, och att åk 5-6 från byskolorna överfördes till Centralfolkskolan i centrum. Men det har jag inget eget minne av. Min klass finns inte på någon bild i boken, däremot hittar jag min pappa på hans klassfoto från 1950. Det finns också en bild på den kökspersonal som jobbade i skolköket under min tid. De tanterna hade jag nog helt lyckats glömma bort, kan det månne bero på skolmaten?? Ryser ännu vid minnet av blodkorv och kålsoppa...


Eftersom jag befinner mig i sovrummet passar jag på att se vad som finns längst under sängen. Förutom en massa hundhår och damm hittar jag barnens minibiljardbord, en gammal dagstidning, den bärbara dvd-spelaren (undangömd för Dottern för att hon inte ska ligga och se på film under täcket då vi andra sover gott mitt i natten) och förpackningen till min telefon. Hade tänkt sätta in en bild på detta men kom på andra tankar då jag såg alla dammråttor (borde i det här fallet snarare benämnas dammhundar!), så det får bli Tell utan Show... och dags för städning!!


På min färd genom huset för att hitta nåt annat som skulle passa in på "längst under" hittar jag högen med ostrukna kläder. En hög som bara växer, jag avskyr att stryka och väntar och väntar på att någon ska uppfinna en strykrobot! På tal om robotar så hade en på jobbet köpt en självgående dammsugare till familjen i julklapp, och de gillar den skarpt. En liten rund grej som kör runt omkring i rummet tills det är färdig städat. Såg kul ut på bild. Men tillbaka till min strykhög: det tycks vara Pappans skjortor som befinner sig underst i högen - vill han ha dem får han ta och stryka dem själv...


Längst under de kläder man har på kroppen har väl alla något slag av underkläder... mina är inget att visa upp (borde shoppa...!) så det får i stället bli lite lyx från Victoria´s Secret. Barnen kom förbi då jag satt och såg på deras Fashion Show 2008 i tv:n under juldagarna, och de fick stora ögon och kommenterade "nä men huuuu!! kan man ha sånt där på sig???" Ja ja, inte vardagsplagg precis, men skoj att se på showen. Nu ska jag surfa på deras hemsida och kolla in Swim Wear 2009 och fundera på hur många tiotals kilo jag borde gå ner i vikt tills sommaren...

Hälsar Jennie välkommen med som fredagsbloggare! Övriga hittar du i kolumnen till höger (har rensat ur sådana som inte varit aktiva på länge).

14 kommentarer:

Anonym sa...

Den där boken om skolan ser väldigt intressant ut, den för du nog lyfta upp överst istället! Ha en skön helg!

Fritt ur hjärtat sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fritt ur hjärtat sa...

Vilken rolig tolkning!! Många saker underst;-)
Jag funderar fortfarande

Annika sa...

Victorias Secret var en rolig vinkling på längst under :-) Så sant---tänkte inte ens på underkläder, hihi!!
Högar finns det så man blir tokig i huset. Till skillnad från dig så gillar jag att stryka, tihi!! Bruakr lyssna på Sveriges radio då...perfekt.
Men nu har börjat fundera på att ta in lite Radio Vega också bara för att få lite svensk-finland känsla ibland :-) Gillar den stationen mkt.
Bra att Petra skickade upp alla som varit värdinnor till dig, och alla ämnen!
Undrar vem som vill ta över?
Om ingen annan vill köra så kan jag ta över i feb.
KRAM!!

Anna, Fair and True sa...

Det var ett svårt ämne den här veckan, särskilt eftersom jag inte var säker på hur jag skulle översäta det till engelska...Men det är ju iofs det som är kul med fredagstemat, man kan vara väldigt fri i tolkningen.

Vad bra att Petra sammanställt alla temana! Hon är toppen!

Petra C sa...

Vilka roliga bilder! Du, jag känner att jag har inte inspirationen just nu för att göra "show-and-tell"-bidrag just nu. Men jag vill inte snylta till mig besök genom att vara med på din lista. Du kan väl ta bort mig så får jag återkomma istället när inspirationen återkommer.
Men jag kommer säkert att kika in hos er andra då och då i alla fall.
Ha det gott!

StrandMamman sa...

Nilla: Jag flyttade den till ett bord i ett annat rum, så jag tror nog att den blir läst rätt så snabbt :) Ha en skön helg du också!

Fritt ur hjärtat: Jag visste inte vad inlägget skulle handla om innan jag började med det :) Skjortorna ligger fortfarande kvar underst, men han frostade ur frysboxen (passade på då innehållet gick att sätta utomhus, det är -14C) och där fanns också en hel massa längst under...

Annika: Kan du tänka dig att komma över hit och vara min strykrobot?? *hihi* Jag lyssnar sällan på radio här hemma, det har bara blivit så, men i bilen sätter jag ofta på Radio Vega. Petra hade inte all info på sin lista så jag surfade bakåt bl.a. på din blogg för att hitta de teman och värdinnor som saknades. Men nu är listan komplett, och ifall inte någon annan som inte tidigare hållit i temat anmäler sig så sänder jag den över till dig. Kramis!

Anna: Just det, var och en får fritt tolka ämnet! Ärligt talat så visste jag inte heller själv vad det skulle kunna handla om då jag hittade på rubriken :) PetraH och jag fixade en komplett lista tillsammans, ska bli spännande att se vem jag får sända den vidare till!

PetraC: Ok, jag tar bort dig, hör av dig om/när du vill hoppa på igen! Välkommen in hit närhelst du vill, alltid kul om det finns någon som läser/ser på bilder! Ha det bra!

Jemayá sa...

Vilket trevligt inlägg du hade! Alltid tröstande att höra om andra som odlar dammråttor :) jag ratade många "längst under" idéer just för att de verkligen inte var representabla i bild :).

Marianne sa...

KUL med den där boken om din gamla skola, för att inte tala om att hitta ett foto på din pappa i den. Högar ja, jo, jag tog med ett foto på högar ... Skänkte en kvick tanke till underkläder, men jag har inte heller några som direkt är att visa upp : )

Toppen att du och Petra har gjort en lista över Fredagstemats historia! Guld värt för framtiden, även om man kan upprepa en hel del ämnen och få nya vinklar.

Tankevågor sa...

Härlig tolkning....när jag läste vad det skulle bli den här gången tänkte jag direkt på UNDERKLÄDER!

Kanske beror det på att jag älskar att köpa snygga sådana och är ganska petig med att det både ska vara skönt och snyggt. :-)

Ha en fin helg!

StrandMamman sa...

Jemayá: Hehe, jag tog faktiskt en bild under sängen, men då jag sen såg den i datorn så syntes allt damm så otroligt tydligt så jag tryckte på delete-knappen :))

Marianne: Fotot på pappa är från då han gick i andra klass, så det är ju jämförbart med Sonens klassfoto, och nog ser man ju att tiderna har förändrats, det är snart 60 år sedan pappas kort togs.
Högar har jag allt för många av, både hemma och på jobbet, så jag kunde lätt ha fått ihop "längst under"-foton för ett helt album... :)

Londongirl: Jag minns att en väninna för länge sedan sade om underkläder att hon klär sig så att hon inte ska behöva skämmas för att ha varit fult och slarvigt klädd ifall hon skulle bli så sjuk att sjukvårdspersonal är tvungen att klä av henne! Jag borde nog också skärpa mig, kanske jag börjar med en utrensning den här veckan... :) Ha det bra!

Petchie75 sa...

Högar finns det gott om även borta i Puerto Rico kan jag berätta - det är högar med papper, kläder, skor, disk... Hu, inte roligt!
Kul med en bok från din gamla skola, det är alltid intressant att läsa om lokalhistorian (nu menar jag lokal som i närområdet, inte byggnaden som sådan, hi hi).
Kram och ser framemot fredagens tema!

StrandMamman sa...

PetraH: Det är konstigt med högar - lyckas man få bort en så kommer det genast två nya!!

Anonym sa...

Hej! Jag har bara varit med i snart två månader och tycker att det är en sån kul idé det här med fredagstema. Man får tänka till om precis allting :-) . Jag kan tänka mig att grunna på lite fredagsteman framöver, så hojta till om du vill att jag tar över. Trevlig helg!