fredag 9 januari 2009

Fredagstema: förändring

Å nej - ett så hopplöst Show and Tell dvs. fredagstema... tänkte jag, men kom så på att det är jag själv som bestämt temat, så då blir jag väl tvungen att hitta på nåt!

Javisst gör det ont när knoppar brister... skrev Karin Boye. I morse då vi satt vid frukostbordet hade amaryllisen ännu bara knoppar -- under dagen skedde en förändring då knoppen brast. Såååå vacker...


Förändringar sker ju hela tiden, här och nu, varje sekund, inget är beständigt. Att få barn är en stor förändring i ens liv, vare sig det är fråga om ett biologiskt barn eller ett adoptivbarn förändras ens värld radikalt. Det är inte enbart en fråga om att föräldrarnas liv förändras, det gäller också då en lillebror kommer in i bilden, då en blir två, då den stora får lära den lille och den lille får någon att se upp till.... foto från januari 2001:



Hur snabbt barnen utvecklas och förändras ser man då man börjar bläddra tillbaka i fotoalbumen några år.
Dottern som av oss kallades Smiley var rena rama girl-power med fart och prat hela tiden (att adhd fanns med i bilden visste vi inte då ännu), nu är hon en fjärdeklassist på väg att bli tonåring vilket märks på många sätt, och mamma får vakta som en hök att hon inte smiter iväg sminkad till skolan...
Sonen som var en mammig solstråle är en lynnig och ofta tjurig och skrikig andraklassist, vars liv allt mer börjar styras av kompisar och spel.



Husdjuren har också förändrats.
Första bilderna på lilla Tusse-blåöga, då han ännu bodde hemma hos sin mamma och sina syskon ... nu gulögd och fin frass, 2½ år gammal.


Och Jakky som knappt 3 veckor gammal "fjutt" -- 0ch nu är han redan en 10 månader gammal ståtlig hund!

Hela hösten fram till årsslutet präglades för min den av den kommande organisationsförändringen på jobbet, med allt vad där hör till, bl.a. uppgörandet av ny hemsida (finslipning och kompletteringar ännu på gång + lite tekniskt strul med första sidan i vissa datorer ännu, de mer tekniskt kunniga jobbar med den saken - kan hända att ni måste scrolla ner, vilket inte är meningen!). Nu lever vi från årsskiftet i den nya organisationen och lär oss att tänka i nya banor, inte lätt för alla men det måste få ta sin tid.

Inom kort inleder stadens nya fullmäktige sitt uppdrag. Under 2009-2012 är Pappan en av de 43 som ska styra och ställa i vår stad. Fullmäktigemötena hålls i Rådhusets andra våning, salen ligger innanför fönstren i mitten av bilden. Förutom fullmäktigemötena blir det också en del andra politiska uppdrag, så vardagslivet för vår del kommer nog att påverkas av denna förändring...

(foto Christer Sandén)


Vi går mot ljusare tider, och det märks då man kommer hem från jobbet på eftermiddagen, det är inte mörkt längre. Och om bara några månader kommer stenpartiet som idag är snötäckt att än en gång börja grönska och visa färg...


Den stora förändringen i vårt hem det här veckoslutet är att nu ska julen ut...! Ha en trevlig helg allesammans!

De andra fredagsbloggarna hittar ni i spalten till höger.

12 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Ja kära nån så mycket förändring du fått med!!! Som jag skrev hos någon av de andra. Det är liksom hela livet, förändring på gott och ont. Har vi tur är det på gott och hänger med:-)

Victoria sa...

Vilka rara bilder på dina barn!! Just de växer ju fortare än ljuset tycks det ibland, jag hinner knappt med känns det som. Ena dagen en lilen bebis, nästa en stor tuff kille. Men han vill fortfarande krama sin mamma, alltid en liten tröst.

Petchie75 sa...

Åh, vilka söta bilder på barnen och på husdjuren!! Ja, förändringar händer hela tiden, och man får verkligen fokusera på de positiva förändringarna i livet!
Jag gillar förresten dina januari-teman, mycket att fundera på inför nästa veckas fredagstema...
Trevlig helg!!

StrandMamman sa...

Fritt ur hjärtat: Det blev några stycken trots att det stod helt stilla i skallen då jag skulle säta igång :) Ja helt utan förändringar skulle livet nog vara rätt trist, så de behövs nog, både de goda och de onda.

Victoria: Tack! Jag brukar inte sätta ut bilder varken på barnen eller andra ur familjen, men gjorde ett undantag den här gången eftersom förändringen från det att bilderna togs är så pass stor. Njut så länge du får dina kramar!!

PetraH: Roligt att du gillar bilderna, det gör jag också :) Och nästa veckas tema, ja det får man tolka precis hur man vill, ska bli spännande att läsa & se vad ni kommer fram till! Ha det bra!

Anne sa...

Hejsan, du är värdinan för fredagstemat har jag förstått. Jag gilla dina teman, bra och intressanta rubriker.
Förändring är verkligen dubbelbottnat tycker jag, på samma gång som förändring behövs och är utvecklande kan det också vara skrämmande. Speciellt med förändring som man inte själv valt (olyckor och annat hemskt), men som man ändå måste anpassa sig till. Det är jobbiga förändringar.
Knoppar brister, den dikten tycker jag för övrigt är så otroligt fin.
Säger som de andra, väldigt söta bilder på dina barn och husdjur!!!

Petchie75 sa...

Jag såg din kommentar på Simones blogg, jag skrev ihop en sammanfattning av alla fredagsteman före "min" månad i september: http://petchie.wordpress.com/2008/09/04/friday-theme-show-tell-background-and-past-themes/ Kanske något nästa person som är ansvarig ska fortsätta?

Annika sa...

Jättefina bilder!
Visst är det så att man ska fokusera på det som är bra, vad gälle rförändringar, eftersom det finns så många bra sådana.
Det där att barnen växer upp så fort är faktiskt ganska så skrämmande...Snart är K i college, känns det som. BARA fem och ett halvt år kvar...FEM år, det är ju ingenting.
skrämmande!!
Kram!

StrandMamman sa...

Anne: Roligt att du gillar mina teman och bilder! Förändringar kan som du säger vara dubbelbottnade, och vi människor reagerar på olika sätt på dem, och det är helt naturligt och samtidigt fascinerande. Olikheter behövs!

PetraH: Tack för tipset, jag har missat att du gjort en sån lista! Har uppdaterat den idag och kommer att låta den "vandra vidare" :)

Annika: Jo det är nog bättre att man tänker positivt och inte låter sig låsas av dystra tankar på olyckor och elände. Ja du snart är din K en vuxen ung dam, liksom min dotter, och vi som inte blivit äldre får fundera vad det var som hände... :)) Kram på dig!

Marianne sa...

Jag har inte orkat mycket med bloggen under helgen, men har nog tänkt mig göra temat lite försenat i morgon.

Visst är det nog så, att det är på de små man ser förändringarna mest. Man märker det nog inte lika mycket hos sig själv, förrän plötsligt är det en främling i spegeln!

Söta barn och söta djur!

StrandMamman sa...

Marianne: Har kollat på ditt inlägg nu. Krya på dig!!

Emmama sa...

Kul att ha hittat hit, blev nyfiken på den som var ansvarig för fredagstemat denna månaden! :) Kul att läsa dina blogg, dina barn är ju verkliga gullegrisar!

Ha en fortsatt skön kväll!

StrandMamman sa...

Emmama: Hjärtligt välkommen!! Va skoj med en nykomling här, hoppas du återkommer! Jo barnen är rätt söta på de bilder jag har i det här inlägget. Det är första gången jag visat bilder på dem, har varit återhållsam med det. De är nu 11 och 8 år gamla, så det är en tid sen bilderna togs.