onsdag 12 maj 2010

Mamma-ledig i London

Torsdag och fredag i förra veckan var jag alltså i London på ett kort och intensivt privatbesök. Ett askmoln som parkerat sig ovanför Irland och delar av Wales och Skottland och stängde flygfält gjorde det lite pirrigt dagarna före avresan på onsdag kväll, men molnet hölls på plats och resan avlöpte utan problem. Besökte och bodde hemma hos kära vännerna Londonfamiljen i Thornton Heath, i södra delen av stor-London.



Torsdag tillbringade jag tid med gudsonen L (1,5 år) och hans pappa medan Londonmamman var på fortbildningsdag. De två äldre pojkarna fördes och hämtades från respektive skola, och jag fick lite lektid med dem.



Utanför äldsta sonen O´s skola träffade jag för övrigt en mamma som är hemma från min egen hemkommun, hon hade "munsäl"-dialekten kvar trots att hon bott 15 år i England. Och som bevis på att världen är liten så har hennes syster varit gift med en tidigare klasskamrat till mig som numera jobbar på samma arbetsplats som jag... :))

Under eftermiddagen hann jag också med att ensam strosa runt, i lugn och ro, i den lokala supermarketen - så skönt att inte ha nån stress alls. Sällan man har den lyxen hemma i den egna marketen ;)

Kvällen inleddes med att Londonmamman tog mig med till sin "Wellness club", där vi simmade, njöt i den bubblande jacuzzin och värmde upp oss ordentligt i ångbastun. Efter det körde vi upp till kullarna i grannområdet Crystal Palace. Efter en god mojito i en restaurang gick vi över till den bredvidliggande thairestaurangen Tamnag Thai och åt en härlig thaimiddag. En mycket trevlig tjejkväll för mammorna!

Londonmamman var ledig från jobbet på fredag, och efter att pojkarna farit till skolan satte vi oss på tåget in till City (ca 20 minuter med lokaltåget), där vi bytte till "the Tube" och åkte västerut för besök i Kew Gardens, den kungliga botaniska trädgården. Strosade runt i den vackra parken (en del av den...) och beundrade växterna i de olika fina växthusen. Tog också en "tree walk" uppe bland trädtopparna. OBS: Nu får alla som inte är intresserade av att se massor av "blommor & blad" byta till någon annan blogg!







Efter besöket i trädgården beundrade vi de fina husen i Kew, och konstaterade att det behövs mååååååånga pengar för att bli husägare här...




Tåget (tunnelbanan) tog oss tillbaka österut till City igen, och vi steg av vid London Bridge. Sökte oss till Borough Market, under järnvägsbroarna. Massor med läckerheter bredde ut sig för våra ögon, och vi passade på och tog många smakprov, mmmmm.... soooo delicious!!




Efter att ha tillbringat många långa timmar med såväl blommor som mat, slängde vi oss sen ut i den brusande trafiken och avslutade vår mamma-lediga dag med good shopping and nice pizza!



Och eftersom askmolnet tyvärr flyttat sig till Spanien och Portugal i stället för att lägga sig över London så var jag tvungen att ta farväl på lördag morgon och söka mig hemåt med flyg och tåg...

(Och hur gick det då i det brittiska parlamentsvalet, som hölls på torsdagen - jag for ju till London som valobservatör!? Ja det blev ju rörigt, och först nu i kväll, för en stund sen, kom besked om en ny regering och premiärminister. Good luck, Mr Cameron!)

4 kommentarer:

Sis sa...

Låter som om du haft en skön mammaledighet! Härligt!
Gillar dina bilder.

Kramar

Emmama sa...

Jättehärliga bilder från mitt land.. om jag nu får säga så! Här existerar inte UK utan Skottland och England ÄR OLIKA LÄNDER.. ;) Vad härligt du haft det! Otroligt att du sprang på en tjej från din hembygd!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Å vilket härligt besök! Jag saknar London fast ibland när jag åker dit blir det bara jobb och just det saknar jag inte direkt...

Anonym sa...

Låter som riktigt härliga dagar och visst är världen förvånande liten ändå. Underbara foton också. Nu drömmer jag mig också bort!
Trevlig helg!