fredag 28 maj 2010

Fredagstema x 3

Eftersom jag har slarvat med deltagandet i Show and Tell = Fredagstemat den här månaden så kryper jag nu till korset med 3-in-1... Tack till Bejla som har varit värdinna i maj, i juni tar sen HeLena över. Sätter in temana i min högerspalt då jag får reda på dem. Där hittar ni också länkar till en del övriga fredagsbloggare.

Börjar med det temat som var för 2 veckor sen:

När jag var liten....



- var jag ljushårig och lite lockig, här som 2-åring. Håret mörknade och var ett bra tag helt spikrakt. Hur jag ser ut idag ser ni ju i min profilbild. Bruna ögon hade jag då, och har det fortfarande (mellanbruna). Hårfärgen idag fixas till hos frissan då och då...

- bodde jag mina 4 första år i Lidingö, Sverige, och talade finska. Sen flyttade vi till Finland och jag blev svenskspråkig...

- var jag först enda barnet, efter 3 år kom syster S och 5½ år efter det kom syster C. Tripp, Trapp, Trull!


Ok, så fortsätter jag med förra veckans tema:


Gömt i min garderob...

Ja där finns minsann massor gömt kan jag lova, för jag har just nu en fruktansvärd oordning där i min (och makens) centralgarderob, både kläder och saker ligger i drivor och högar och jag ska mycket snart sätta igång med megasuperjättebigstor garderobsröjning - har redan skaffat många stora svarta sopsäckar. Jag censurerar bilden över den allmänna röran och plockar bara ut några detaljer:



På högsta hyllan står makens pojkböcker uppradade. Kunde stoppas undan i nån låda och skänkas bort men jag tror jag väntar nåt år ännu och ser om Sonen eventuellt blir intresserad. Den bruna lilla "tofsen" ovanför böckerna är en minksvans :) - obs: minken lever inte längre, beror dock inte på att den skulle ha svultit ihjäl i min garderob... ;)



Uppe på den andra hyllan samsas jul- och påskpyntet med makens diplomingenjörsmössa... pynt som pynt :)



Den här lådan slängde jag in i röran för bara några dagar sedan, fick en hopfällbar stol i gåva av en samarbetspartner på jobbet. Syns inte på bilden, men stolen har ett praktiskt ställ för nåt lämpligt drickbart vid det ena armstödet. Ser fram emot att få ställa upp min stol nånstans, kanske nere på stranden, med nåt svalkande i flytande form nära till hands!



Jag har förmånen att ha en jätteduktig och glad städhjälp. Hon kom hit till vår stad från Filippinerna för snart 2 år sedan, övertalad av den familj hon tidigare under flere år jobbat för i nåt av oljearabländerna. Hon bor nu här hos dem, har ett hotelljobb och har även startat ett eget städföretag, mycket duktig kvinna. Nu i vår var hon en månad på besök i sitt hemland, och den här fina tunikan/skjortan/dräkten gav hon mig i present då hon kom tillbaka. Kan ni gissa vad plagget är gjort av? Det är ett mycket tunt, och lite styvt material. Jag visste det inte, hade aldrig ens hört talas om att man kan göra kläder av fibrerna från ananasplantan!!


Så återstår bara dagens tema:

Sommarplaner

Semestern börjar om 4 veckar, dvs. vid midsommar. Helgen brukar firas tillsammans med min släkt, och genast därefter börjar vårt efterlängtade strandliv, på vår sommarstrand! Den här bilden, liksom flere andra från sommarstranden, har jag ju i min högerspalt, men den tåls att visas i större format. Här bor vi sommartid, från midsommar tills dess att barnen börjar skolan. Ligger i vår grannkommun, bilväg 18 km härifrån stan.




Väntar och längtar efter att få se det här direkt då jag öppnar ögonen i sängen på morgnarna...



... och nånting i den här stilen mitt i natten innan jag kryper ner i sängen igen... !



Vi har inga resplaner för sommaren, så det blir nog mest strandlivet som gäller för oss. En dagstripp till nån nöjespark, kanske till Särkänniemi i Tammerfors, blir det väl för ungarnas skull. Och en bloggträff i Närpes med Annika, Taina, Jemayá och Alegni :)) Känner någon för att komma ut till vår strand och umgås en stund, en dag eller flere så är ni så jättevarmt välkomna!!!

9 kommentarer:

Grekland nu sa...

Så bra du lyckades få till tre teman på en gång! Sen skrattar jag åt att vi nästan allihop verkar ha BÖCKER undangömda i våra gardeber, det var kanske inte det jag trodde från början (jag har också det, även om jag inte skrev om det...). Och sen verkar ju er sommarplats vara alldeles ljuvlig, hoppas ni får härligt väder så ni kan njuta ordentligt!

Lotta sa...

Vilket smultronställe att fira sommaren på! Då har du en härlig tid att se fram emot nu! Jag ser att du har en väldigt fin hund ockå :-)
Jag har hoppat på fredagstemat efter att ha följt med lite på avstånd ett tag. Jag tycker det ska bli kul att få fundera lite på särskilda ämnen på fredagar!
Hälsningar Lotta

StrandMamman sa...

Grekland: Det är nåt visst med böcker, eller hur? ;)) Jo visst är vårt sommarboende underbart, får hoppas det blir en varm, solig, vacker sommar!

Lotta: Jo jag längtar efter semester och lata dagar på stranden :)) StrandHunden Jakky tackar för komplimangen! Välkommen med på fredagstemat, jag sätter till dig på min lista.

Mrs Clapper sa...

Tack så mycket! Ska bli spännande med nytt jobb!
Vad kul med tre teman ihopbakade så, och plagg av ananas har jag aldrig sett innan! Otroligt!

Cat sa...

Trodd jo nästan he va jag på bild

StrandMamman sa...

Mrs Clapper: Nä jag har aldrig heller hört talas om ananasfibrer i klädsammanhang. Tyget är väldigt tunt och rätt genomskinligt, söker efter ett tunt slätt linne, kanske i siden, som skulle passa under. Men sånt finns inte i våra butiker här i vår lilla stad...

Cat: Det var ju kul, för jag ser drag av Fliisi :))

StrandMamman sa...

Cat: dragen syns tydligare på en av de andra bilderna i samma serie.

Anna, Fair and True sa...

3 in 1 är ju smart! :)

Söt bild på dig när du var liten! Intressant att du var finsktalande i Sverige och blev svensktalande i Finland. Men du pratar finska fortfarande? Är din familj finsk eller finlandsvensk?

Man kan köpa bokolja och smörja in makens gamla böcker. Då kanske de är snygga nog och stå i bokhyllan :)

Jag visste inte heller att man kunde göra kläder av ananasfiber! Coolt! Fin var den också!

Ert sommarställe ser så fint ut!

Jemayá sa...

Blir det någon bloggträff tror du, jag har inte hört något alls om dem - bara du och jag som ivrigt talat för den! Tror du jag kan ta med Daniel ifall det blir av (ifall det blir då han är hemma...för annars kan jag ju inte komma :(.