fredag 2 april 2010

Fredagstema: I mitt påskägg vill jag ha...

Okay, nya tag med Show and Tell! Och nu är det Taina som dikterar månadens fredagsteman.

Jag minns att "förr i världen", dvs då jag var liten, kunde de köpta chokladäggen innehålla en vacker "diamantring"... Stenen i ringen hade en vacker färg: röd, blå, gyllengul, grön, .... oj vad de var fina!! Och så fint det såg ut med en sån där ring på fingret. Ibland lyckades jag, med lite list, byta ring med syrran, ifall jag tyckte att hennes var finare än min :) Dagens prylägg med små fjuttiga plastbitar som ska sammanfogas till en liten oanvändbar bil eller struts eller raket eller nåt liknande tramsigt ger jag inte mycket för, inga "diamantringar" här inte. Och kommersialiserade har äggen blivit också, det är Disneyägg i olika teman för hela slanten. Blää blää säger jag.

Påskharen kom ju också med sitt fina kartongägg, som innehöll några små godsaker, inte alls sådana mängder som det finns i dag. Och kartongägget vara bara sååå fint! Påskharen brukar också smyga sig in här i huset på natten mot påskaftonen, och gömma fyllda kartongägg i barnens sängar. Men av någon oförklarlig anledning inte i min... så jag får fortsätta drömma om att få det där superfina chokladägget med en alldeles äkta gnistrande diamantring i!!!



Tyvärr är min lista över deltagare i fredagstemat väldigt föråldrad, jag ska uppdatera den så småningom men tills dess kan ni titta in hos Taina eller Annika för att se vilka andra som är med.

----------

Idag är det långfredag, och vilken underbart ljuvlig första riktiga vårdag vi har!! Termometern visar 11 grader varmt just nu, snön smälter i rasande takt och jag har spanat in de första vårtecknen här utanför vårt trappa:

Väggfluga...



Kaxiga tulpaner i rosenbänken...



... och mitt stenparti som börjar krypa fram ur drivorna!



Ni ser på bilden ovanför hur det ser ut på vägkanterna, längs dikena. Så här såg påskhunden ut efter vår långa familjepromenad...



Och avslutningsvis kan jag konstatera att strofen "... och julen varar in till påska" stämmer mycket väl in här, NU har tomtarna på trappan fått ge sig!!! Glad påsk till er alla, när och fjärran!

3 kommentarer:

Taina sa...

Jag kommer också ihåg de där ringarna. Vilken känsla! Och våra ägg har alltid legat i sängen när vi vaknat på påskaftonen.

Kartongäggen är ju så fina med alla påskmotiv. Jag vårdar dem ömt här eftersom de finns inte att köpa här, Har dock givit bort några till amrisar och de blev superglada!

Ha en fin påsk och njut av vårsolen!

Kram

Anna, Fair and True sa...

Jag tror de fanns när jag var liten också. Kul grej! Fina bilder!

Anonym sa...

Såg din kommentar hos Grekland nu, och tycker din idé var tmärky... klart vi ska skicka till varandra vi som annars inte får ,)
Får se hr man kan fixa ett äggbytarinläggg nästa år.