fredag 23 april 2010

Fredagstema: Makt

Taina är ännu värdinna för fredagstemat, som i dag ska handla om makt.

Jag och en grupp övriga skoladministratörer från Österbotten och sydkusten har fått leva med naturens makt de senaste dagarna. Det var Eyjafjallajokulls fortsatta trilskande som ställde till det för oss under våra konferensdagar.

Uslagningen av flygtrafiken runtom i världen (totalt över 100.000 inställda flygningar!) medförde till att börja med att jag inte kunde ta flyget ner till Hfors på onsdag morgon utan fick byta till tåget.



Pendolino

Onsdagen satt vi på föreläsningar ombord på Viking Lines Gabriella hela eftermiddagen. Färjan lade ut från hamnen vid 17-tiden, och kvällen fortsatte sen med mat & nöjen. Trevliga vänner, gott på tallrikar och i glas och dessutom dans kan ju aldrig bli fel :)



Gabriella

Torsdag fortsatte föreläsningarna inne i city. Kallt, bara +1, och skurar med snöslask, brrrr.... inte det vårliga Stockholm som vi skulle ha velat se! Men interiören och utsikten då vi åt lunch vid Restaurang threesixtySheraton var ändå inte så tokig:



Sheraton Stockholm, Restaurang Threesixty




Stockholms stadshus, plats som förknippas med stadens ledning och makt...

Osäkerheten var stor hela dagen: kvällsflyg och hemma torsdag kväll, eller nattfärja och hemma fredag kväll?? Prognoserna varierade, vissa flygfält öppnades i Sverige resp. Finland, hur skulle det gå för oss? Ju längre eftermiddagen led desto mer stod det klart för oss österbottningar att vi var maktlösa - det skulle inte bli någon flygtur för oss, askmoln ovanför Kvarken/Bottenviken gjorde att inga flyg gick till Vasa utan vi fick snällt slänga oss i taxin till Vikingterminalen. Däcksplatsbiljetter var bokade, och tack vare vissa omflyttningar i en annan grupp fick vi också hyttplatser. Våra kolleger från södra Finland fick i sista stund besked om att de kunde flyga till Hfors, så för oss andra kändes det nog en aning surt och energilöst att kliva ombord på färjan igen. Men som sagt, det var naturen som hade makten i sina händer, inte vi, och därför fick vi så snällt lov att vattenvägen återvända till Helsingfors...



Salutorget, Helsingfors, bakom torget flera hus som förknippas med landets och stadens makt...

Efter att ha kommit i land kl. 10 fick vi fördriva 3 timmar på stan. Trött, gäspig och led på äckelvädret (snöslask/hagelskur!) och naturens makt lyckades jag ändå få tiden att gå medan jag gjorde några små inköp (stod emot alla frestelser såsom härliga kläder och fantastiska skor - ähum, okej, nästan alla frestelser, medger att ett par skor följde med mig hem...). Hela eftermiddagen gick sen åt till tågresan hem.



InterCity

Satt mittemot två trevliga damer, systrar 70+, som varit på semesterresa i Paris och fått ta sig därifrån med bussar, färja och nu tåg upp till Uleåborg. Några extra resdygn hade det blivit för dem, och rätt trötta var de nog, men inte uppgivna ändå.

Efter alla bufféer vi ätit (lunchbuffé, middagsbuffé, frukostbuffé, lunchbuffé, middagsbuffé, frukostbuffé - ufffff!!) vill jag inte höra ordet buffé på ett bra tag. Därför kändes det helt ok att smälla i sig en Kotipizza med en kall cider framför tv:n ikväll, och sen börja surfa runt på bloggarna innan jag började skriva det här inlägget! Bilderna till inlägget har jag den här gången friskt lånat från andra sidor, varifrån framgår av länkningarna från bildtexterna.

Kolla Tainas eller Annikas blogg för lite aktuell information om fredagsbloggarna. Jag har också ändrat i min förteckning över vem som är med i bloggandet på fredagarna (se högerspalten) utgående från den nedbantade lista Annika gjort. Om någon känner sig "borttappad" från förteckningen, eller om någon ny vill komma med, så är det bara att hojta till så sätt ni upp, alla är välkomna med!

Avslutar dagen med en bild på vad naturens makter gjort med vår väg till SommarStranden. Men på grund av tekniken visar sin makt över mig just nu (känner mig sååååå frustrerad och uppgiven!) så får ni vrida på huvudet 90 grader till vänster för att se den rätt. Fattar inte alls varför den läggs in den här vägen i Blogger, i mitt bildarkiv är den helt rätt väg. Skyller på fotografen, som den här gången inte var jag...

8 kommentarer:

Grekland nu sa...

Bra inlägg! För visst har plöstligen halva jordklotet nu fått känna på naturens makt, som kan vara fruktansvärt stor! Tur att det fanns ett hyfsat bra sätt att ta sej hem på för dej i alla fall. Men fy vilket väder ni fortfarande har däruppe...

Taina sa...

Oj vad jobbigt att behöva resa ett extra dygn bara för detta f*rbaskade askmoln! Men ni verkar ju haft trevligt trots maktlösheten ;)

Kram!!!

StrandMamman sa...

Grekland: Jo vi slapp ju väldigt lindrigt undan i alla fall, har hört så många historier om andra som det inte gått lika enkelt för... Vädret är sannerligen inte varmt och skönt ännu, bara +1 på mätaren idag på förmiddagen och isiga vindar.... brrrr!!

Taina: Fredagen kändes nog tung och "onödig". Men umgänget med de övriga resedeltagarna var enbart positivt :) Kram!

sunflake sa...

Åh.. förstår frustrationen över att IGEN sätta sig på båten, en gång är roligt men sen.. räcker det liksom. Men mat o vin är alltid bra... (jag lånar din lista så ska jag försöka sätta mig in i vem som är vem och som är med.. roligt)

Saltistjejen sa...

Ja naturens makt är väl den största av alla makter vi får tampas med och som vi inte kan kontrollera. På gott och ont. Det låter som om den extra resdagen verkligen inte var något man avundas dirket men skönt att du verkar haft bra sällskap iallafall.
Kram!

Petchie75 sa...

Du fick ocksa till ett finurligt inlagg om makt!! Tur att du kom hem iaf aven om det tog lite langre tid an beraknat (och att inte hela resan blev installd).
Jag har aldrig akt bat mellan Sverige och Finland, skaning som jag ar ;-)

StrandMamman sa...

Sunflake: Skulle dock ha föredragit en a la carte på tillbakaresan, men det var fullbokat :(( Roligt att du har kommit med, det är bara att surfa runt och kolla in vad vi är för typer! :)

Saltis: Jag hade ju bara ett litet bekymmer jämfört med så många andra. Och ja, ressällskapet var bra, det skulle ha varit betydligt tristare om jag åkt ensam. Kram!

Petra: Aha! Där har du en ännu oupplevd resa! Jag får ju då igen erkänna att det i somras var första gången jag åkte genom Skåne ;) och konstaterade en gemensam nämnare mellan Skåne och Österbotten: platt, platt, platt... ;)

Anna, Fair and True sa...

Naturens makt - smart! Och så fick du ju med politisk makt också!