fredag 16 april 2010

Askmolnen från Island drar in...

Efter en dag med ljuvligt klar och ljusblå himmel, och flödande sol, börjar nu askmolnen från vulkanutbrottet på Island dra in här över oss.


Flygfälten stängda sedan igår kväll, enligt eftermiddagens prognos fram till söndag eftermiddag. Eyjafjallajokulls utbrott, som ingen vet hur länge det kan vara, ställer till stora problem för resenärer runt om i världen, och speciellt drabbade är ju vi här i Norden och nordeuropa, men vad kan ännu ske ifall Katla också blir irriterad och vaknar till liv, såsom hon gjort i tre fall av fyra tidigare? Känns både oroväckande och intressant att få uppleva, så här lagom på avstånd...

Så här såg det ut för en dryg halv timme sedan. Motljusskyddet var tyvärr inte med, så bilderna och molnen är nog lite mörkare här än vad det var i verkligheten, men det ser ju rätt häftigt och dramatiskt ut :





För 2 år sen skrev jag förresten här på Strandlivet om min Islandsresa, som jag gjorde för 3 år sedan.

Nu har Dottern fått hit sina 3 kompisar som ska sova över igen, och det blir dags för mig att ställa igång med pizza och lasagne, så jag tror att jag får fundera tills i morgon hur jag ska få ihop nåt om Tainas vita lögner... (fredagstemat). Happy Friday!

3 kommentarer:

Grekland nu sa...

Häftiga bilder! Men det är läskigt det här med röken tycker jag. Nu har ju flygplatser ända ner i Bulgarien stängt tror jag.

Anna, Fair and True sa...

Jag trodde faktiskt inte att man kunde SE det i Norden men tydligen kan man det!

Marianne sa...

Nu har jag läst ikapp lite hos dig!

Grattis till två år! Och så många fina foton, jag tittar lite speciellt på kattbilderna : )

Läskigt att man till och med kan se de där askmolnen. Här i Egypten är vi ju rätt förskonade - än så länge.

Kram!