fredag 23 oktober 2009

Fredagstema: Höstkänslor

Den här fredagen har Erica bestämt att Show and Tell-temat är höstkänslor.



Vi har haft en riktigt bra höst här i år. Riktigt varmt, torrt, lugnt, sköna dagar, vacker natur med intensiva färger - riktigt perfekt efter en bra sommar! Fortfarande håller det bra vädret i sig och trots frostnätter har naturen inte riktigt insett att det faktiskt är full höst. Många träd är ännu fulla av löv, själv började jag kratta våra gräsmattor först i söndags eftersom det fallit så få löv ännu, men jag får nog ta en omgång till under det kommande veckoslutet eftersom det fanns så lite att kratta och så mycket ännu hänger kvar på grenarna, både på träd och buskar. Det har varit dåligt med höststormar i år, men det tackar jag bara för. Jag gillar den höst vi har i år!!



Den varma hösten gör att endel växter inte riktigt vet hur de ska ha det. Vår rododendron har feta gröna knoppar, vår kaprifol har inte heller på klart vilken årstid det är nu, trots frostnätterna och att jag nu har vinterdäcken på...


Några andra i vår trädgård har däremot dragit sin sista suck...

... medan på andra håll i trädgården samsas grönt och levande med sommarens rester...



För en vecka sen (ja jag trodde ju att det var förra fredagen vi skulle ha hösttemat...) gick jag runt i Skolparken och insöp den höststämning som fanns där.

Visst gillar jag när hösten ser ut så här!!! Hösten är inte min favoritårstid, men ändå en njutning under rätta omständigheter!
Under de mörka kvällarna är det förstås också mysigt att tända levande ljus inomhus, men hos oss har vi nu ett visst praktiskt fenomen som gör att det inte går att ha ljus riktigt var som helst mer, speciellt inte på soffborden. Fenomenet heter "hundsvans"... :)) Det är också mysigt att gå på kvällspromenaden trots mörkret, man ser ju så bra hur folk har det innanför sina fönster (ja jag avslöjade ju redan för några veckor sedan att jag är fönstertittare!). Men samtidigt kan man också känna sig lite otrygg i mörkret och ensamheten, speciellt då man på avstånd ser att någon mörk figur kommer emot, eller då man hör ett ljud som är svårt att identifiera eller lokalisera. Också det är höstkänslor.
Avslutar dagens inlägg med höststämning från yttertrappan! Det är inte bara jag som njuter av vår fina höst :)

Må så gott, och kolla också in vad de övriga fredagsbloggarna har åstadkommit (bloggarlistan nere i högerkolumnen).

10 kommentarer:

Ebba Christina sa...

Vilket häftigt inlägg med väldigt många vackra bilder. Härligt!!!

Annika sa...

Ser väldigt trevligt och höstigt ut!
Även i norra Österbotten finns många fina höstfärger kvar.
Visst är det väl en härlig tid p året detta.
kram!!

Nilla sa...

Fina bilder! Det gäller att passa på att insupa alla de där vackra färgerna innan allt övergår i kalt och grått. Ha det så bra!

Taina sa...

Jahaaaaa, så ni har också haft det varmt och skönt?

Hööru föntertittare, då är vi två som gillar att glutta in hos andra. Men här finns det inte mycket att titta på av den varan. Amrisarna har inga fönsterlampor och drar gärna ner något oidentifierbart, typ rullgardin. SÅ trist.

Själv älskar jag hösten :)

Trevlig helg!

Kramar

Fritt ur hjärtat sa...

Hösten kan verkligen vara vacker. Om den är varm och inte regning och blåsig.
Att din kaprifol blommar! Min är grön och fin men inga blommor. Jag tror det är en Blomsterkaprifol du har va..?
Väldigt fina bilder visar du!
Trevlig helg.

Erica Pettersson sa...

Härliga höstbilder :)
Håller med om att hösten kan vara riktigt härlig. Också här har den varit det i år. Vi har också en del löv kvar på träden, i alla fall inne i stan. Utanför har hösten kommit lite längre, men det är för att det blåser mindre här :)


Hoppas att du får en bra helg!
MVH /Erica

Sis sa...

Jättefina bilder!
Ha en trevlig helg!
Kram

underytanjag sa...

Vackert!

Anna, Fair and True sa...

Vackra bilder! Ni verkar ha haft finare höst än vi har haft i Stockholm. Eller egentligen är det nog bara sista veckan vi har haft det mulet och regnigt. Tror heller inte att vi har haft någon frostnatt ännu, i alla fall inte i innerstans, men jag kan ha fel.

Haha, hundsvans-fenomenet kände jag inte till förrän härom helgen när det var en hund på besök där vi var. Då höll vinglas och allt var det var åka ner :)

Ha en fortsatt trevlig helg!

HeLena sa...

Många vackra bilder! Härligt att det fortfarande är varmt. Katten ser för gullig ut!
Må så gott!