lördag 17 oktober 2009

Fredagstema: Favoritfilmer

Jaha, grattis till mig då. Som inte kan läsa innantill. Hade helt på klart för mig att den här veckan skulle Show and Tell enligt värdinnan Erica handla om höststämning, har varit ute och fotograferat och funderat ut vad jag skulle skriva. Sen går jag och kollar vad andra lagt upp och kommer underfund med att höststämningen ju är först nästa vecka, den här veckan ska vi berätta om och visa våra favoritfilmer! Juuuuust så ja. Tänk om.

Okay. Snabb surf på Youtube.

Jag gillar Julia Roberts och den första favoritfilmen jag tänker på är Pretty Woman. Här först "Big mistake, big, huge" och sedan med Roxette och "It must have been love":





Pretty Woman, en riktig tjejfilm som gör en glad och varm i hjärtat... :)

En annan film i samma kategori, och också med Julia i huvudrollen, är Notting Hill. Kan se den hur många gånger som helst!! Och det kändes så kul för några år sedan att själv få gå längs Portobello Road, precis som Hugh Grant. Fast vädret var mer stadigt den gången jag gick där:)

Först promenaden, med sången "Ain´t no sunshine", och sedan slutet på filmen:






Happy end!!! Och så levde dom lyckliga i alla sina dar.... (or not????)

En hjärtgripande film med andra favoritskådespelerskan Meryl Streep är Broarna över Madison County. Inte samma happy end i den här filmen, men så intensiv... Det finns ju en fortsättning på filmen också, åtminstone i bokform, läste den för ett antal år sen. Här musikvideon från filmen, med Elton John och "Sacrifice":



Avslutar med en mer fartfylld film som också innehåller en rejäl dos romantik. Tom Cruise har ju en gång i tiden varit såväl ung, snygg som begåvad, ids inte här gå in på vad jag tycker om honom just nu... Top Gun hör till de filmer jag kan se om och om igen, och Berlin´s "Take my breath away" är bara sååå bra....:



Övriga fredagsbloggare hittas som vanligt i högerspalten!

--------
Vi har haft höstlovsvecka, och jag har varit ledig tillsammans med barnen. Vi var hela familjen på en "södernresa" till Tropiclandia torsdag-fredag, sov över på badhotellet, och då jag flöt på rygg i den varma bassängen och blundade så kunde jag för bråkdelen av en sekund känna mig som att jag låg i en riktig medelhavsbassäng :)

Vi hann också med besök hos två av mina kusinfamiljer, det är tyvärr alltför sällan vi ses :( Nu har jag lovat att jag nästa sommar ordnar med en kusinträff ute vid vår strand!!

Dags för matuppköp. Ha ett bra veckoslut!

12 kommentarer:

Annika sa...

Vi gillar ungefär samma filmer, ser jag!
men Notting Hill är jag inte så förtjust i, vet inte varför.
Pretty woman var en sådan där film som betydde jättemkt!! Jag var au-pair då den kom, och det var den riktiga au-pair filmen under året, jämte Ghost :-)

Kul med Tropiclandia. Vi brukar också åka dit, men vi har aldrig sovit över. Vi brukar avsluta med pizzabuffen...GOTT.

Ha en fin helg!!

Fritt ur hjärtat sa...

Mycket kärlek blir de;-)
Tänk va praktiskt, nu har du klart bästa veckas tema:-))

Grekland nu sa...

Här är en till med ungefär samma smak! Broarna i Madison County är underbar, är en stor beundrare av Clintan som regissör - och sen spelar ju både han och Meryl Streep fantastiskt bra. Även boken är jättebra. På andra plats av dina filmer kommer Pretty Woman som jag sett många gånger. Notting Hill är även den romantisk och småtrevlig.

Erica Pettersson sa...

Vilka bra filmer du valt! Själv har jag sett de två första (Pretty woman har jag inte kunnat undgå, då det är mammans absoluta favoritfilm, som hon sett ett X antal gånger ;))
Och filmmusiken i alla filmerna du valt är verkligen jättebra!

Vad roligt det där med att blanda om veckorna förresten, eftersom jag höll på att göra precis samma sak ;) Jag var helt säker på att det var "höststämning" som gällde den här veckan ;)

MVH /Erica

Jemayá sa...

En av mina favoritfilmer är "Three weddings and a funeral", Hugh Grant påminner om mitt ex Andy, och en scen spelades in på samma ort som Andy kommer ifrån, Amersham, vi var och drack te och åt scones i samma hotell där de båda blev ihop första gången :). Sentimentalt!
Vad har du för blodgrupp - förr gav jag också blod, men efter att jag bott i England får jag inte ge - galen ko :(. kram!

Anonym sa...

så mycket bra filmer jag har läst om denna veckan och så många jag har glömt. Pretty woman tillhör naturligtvis till favoriterna.

Hoppas din helg har varit bra!

kram

HeLena sa...

Bra filmer!! Jag tycker om dom också!! Ser fram emot nästa vecka som du i alla fall har halvt-klart:).
Ciao for now!

Anna, Fair and True sa...

Vilka klassiker! Jag gillar också Notting Hill men mest för att jag bodde där!

Taina sa...

Jag gillar också de filmer du nämner och både Julia Roberts och Meryl Streep tillhör mina favoriter. En mycket stor favorit är också Susan Sarandon.

Svårt tema för det finns ju så MÅNGA bra filmer. Nu gillar jag musikfilmer så som Grease , Saturday Night Fever osv.

Det var några år sedan jag var på Tropiclandia. Vad skönt att du kunde drömma bort ett tag!

Kram kram

Livet på Citronodlingen sa...

Hej!
Ville bara tipsa om att jag har en tävling inne hos mig igen. Den här gången kan man vinna en väggalmanacka med sina egna foton. http://pysen73.blogspot.com/2009/10/vinn-kalender-med-egna-foton.html

StrandMamman sa...

Tack för alla kommentarer!!!
Har varit sjuk några dagar, satt en av dagarna under en filt tillsammans med dottern, som också var sjuk , och tittade på Australia - den skulle nog också platsa på min lista :)

Anonym sa...

hejps,

maste bara saga att jag haller med dej anda in till Broarna for den anser jag var helt blaj.

Men det ar bra att veta att vi kan ha skilda asikter ngn gang;)

Och sa skulle jag nog satta in Dirty Dancing....

hi, hi

Londonmamman