torsdag 15 oktober 2009

Donationer

Igår gjorde jag det!! Det som jag i så många många, verkligen MÅNGA år tänkt göra, men bara inte kommit mig för att göra. Det är fråga om två skilda saker, men som ändå har någonting gemensamt.

1. Igår gav jag för första gången i mitt liv blod. Så enkelt. Så lite, bara 450 ml. Så efterfrågat av sjukvården. Varsågoda, hoppas att en, eller två, eller rentav tre personer har glädje av detta!


2. Igår skrev jag ett organdonationskort och lade det i min plånbok. Om jag avlider och det finns möjlighet att ge något eller några av mina organ till någon/några som behöver det så vill jag att det görs. Hoppas att det i så fall bidrar till att någon/några får ett längre och bättre liv.



10 kommentarer:

Taina sa...

Gud så smart !!! Blod får jag inte ge men organdonation skulle jag givetvis kunna ställa upp på. Min bästaste kompis dog i en bilolycka för många år sedan och hon hade ett donationskort som räddade livet på en annan tjej. Så min vän finns kvar på ett sätt.

Kramar

Sis sa...

Det var fint gjort Strandmamman!

Kramar

Anna, Fair and True sa...

Jag skulle ha gett blod idag - blodbussen kommer i närheten av mitt jobb - men jag skippade för jag var lite seg efter lite mycket vin igår kväll... Men jag kommer gå till ett annat ställe istället snart. Donationskortet vad gäller organ fyllde jag i för många år sedan. Dock tror jag då att jag inte ville att det skulle använda mig till forskning men det tror jag att jag ska ändra nu. Har inget problem med det. Vad jag kan användas bäst till liksom!

Syrran S sa...

Jag har så uselt blod så det vill dom inte ha, men organdonationskort har jag redan haft i över 10 år.

Tankevågor sa...

Vad bra gjort!! :-) Det är precis som du skriver...man tänker länge att man ska göra det men att det ska vara så svårt att få till det!

Ha en bra helg!

Annika sa...

Bra ide!Här i US får man inte ge blod om man är född utanför landets gränser...
Men om man vill donera sina organ står det tydligt på körkoret, iallafall i delstaten Virginia där jag bor.
Det är bra, då vet man...
Kram!

Saltistjejen sa...

Vad bra! Jättefint att ge blod eftersom det alltid är brist på det. När jag bodde i Stockholm var jag blodgivare. Även inann dess när jag pluggade i Umeå. Många år var jag det. gav regelbundet. Men sedan vi flyttat hit ahr det inte blivit av. Jag vet itne ens om jag får men tror det. Men har ignen koll. Kanske måste man ha grönt kort för att få ge blod?!? Iallafall har jag ju ett socially security nummer nu och kanske räcker det.
Kram!!!

Marianne sa...

BRA! Duktig flicka! Jag har också anmält mig till donationsregistret så att de kan ta vad de behöver, om det går att använda. Blod får jag dock inte ge, för jag väger för lite.

Kram!

Ciss sa...

Välkommen i gänget. 27:e gången jag gav blod, har haft donationskortet i 15 år.

StrandMamman sa...

Tack för kommentarerna, alla! Fint att ni också är donatorer, ävenom alla inte har möjlighet att ge blod.

Varför duger inte blod i USA om man är född utanför landets gränser?? Låter ju dumt, tycker jag.

Här i landet finns inget donationsregister, inte heller görs nån anteckning i körkortet, utan man skriver själv sitt donationskort och uppbevarar det i plånboken samt meddelar sina nära och kära om saken. Men i det patientuppgiftssystem som planeras för häslovården och som ska tas ibruk år 2011 ska var och en ha möjlighet att anteckna sin vilja om att bli donator.

Enligt uppgift kan 9 av 10 finländare tänka sig att efter sin död donera sina organ till någon som är sjuk och behöver dem, men endast 20 procent har undertecknat en donationskort. Nu har ju åtminstone jag förbättrat den statistiken en liten liten aning!