fredag 3 oktober 2008

Fredagstema: Om jag var man...

Usch jag har svårt att komma på nåt intressant att skriva den här fredagen, temat är "Om jag var man för en dag så skulle jag..." Det blir inget "show", bara lite "tell". Jag kopierar in ett par skojtexter och konstaterar att om jag var man för en dag så kanske jag skulle få veta hur det känns att tänka och fungera som Pappan gör i den här första texten, för det har jag ingen erfarenhet av! :))

--------------------------


Mamma och Pappa satt och tittade på TV. Mamma sa "Jag är trött och det börjar bli sent. Jag tror att jag vill gå och lägga mig". Hon gick ut i köket för att göra i ordning sandwiches till nästa dags lunch, tömde popcornbunkarna, tog ut kött ur frysen till dagen därpå, såg efter hur mycket cornflakes det fanns kvar i kartongen, fyllde socker i skålen, satte socker och skedar på bordet och gjorde kaffebryggaren klar till att brygga. Sen la hon kläder i torktumlaren, satte på en ny tvätt, strök en skjorta och sydde fast en lös knapp. Hon tog tidningarna, som låg på golvet. Hon samlade ihop leksaker, som låg på bordet, och la telefonboken ner i lådan. Hon vattnade blommorna, tömde en tvättkorg och hängde upp en handduk, så att den fick torka. Hon stannade vid skrivbordet och skrev en lapp till skolan, la fram små pengar till barnen och samlade upp en bok, som hade gömt sig under en stol. Hon skrev ett födelsedagskort till en väninna och satte ett frimärke på kuvertet, skrev en minneslapp och la båda bredvid sin portmonnä. Sen tvättade hon ansiktet, tog på nattkräm, borstade sina tänder och kammade håret. Pappa ropade från vardagsrummet "Jag trodde att du var på väg att gå och lägga dig?""Jag är på väg", sa hon. Hon hällde vatten i hundskålen, släppte ut katten och såg till att alla dörrarna var låsta. Hon tittade till barnen, släckte deras lampor, hängde upp en blus på en stol och la några smutsiga strumpor i tvättkorgen och pratade kort med barnen, som satte uppe och gjorde läxor. I hennes eget sovrum ställde hon väckarklockan, la fram kläder till nästa dag och tog överkastet av sängen. Hon skrev 3 saker till på minneslappen. Samtidigt sa Pappa till sig själv "Nu vill jag gå och lägga mig..." - och det gjorde han.

-------------------------------------------

Om jag var en sån Pappa finns förstås en viss risk för att jag skulle bli anmäld till rätt många kurser...:

Veckans kursutbud......

Tjejer: Anmäl era män till passande kurser
Killar: Anmäl kanske er själva inom något/några områden. Det finns ingen
övre gräns för antal kurser ni kan/behöver gå....

Kurser för män:
(Det finns några lediga platser kvar...)

Kurs 1
Hur man packar en matkasse.
Steg för steg, med diabilder.

Kurs 2
Toalett papper, är det sant att det växer på toalettpappershållaren?
Diskussionsgrupper.

Kurs 3
Är det möjligt att lyfta upp toalettringen innan man urinerar, och går det
att urinera utan att träffa golv, väggar och badkar?
Praktiska övningar.

Kurs 4
Grundläggande skillnad mellan smutstvättsburken och golvet.
Overheadbilder och funktionsbeskrivande diagram.

Kurs 5
Efter middagen: Kan disk flyga av sig sjäv ner i diskhon ?
Video exempel.

Kurs 6
Lära sig att hitta saker, börja med att leta på de riktiga platserna
istället för att vända huset upp och ner medans du skriker.
Öppet forum.

Kurs 7
Att ge henne blommor är inte skadligt för hälsan.
Bilder och ljudband.

Kurs 8
Riktiga män frågar om vägen när de har kört fel.
Berättelser från verkligheten.

Kurs 9
Är det genetiskt omöjligt att sitta lugn när hon fickparkerar?
Körsimulator.

Kurs 10
Grundläggande skillnader mellan mamma och fru.
Rollspel.

Kurs 11
Hur man blir den perfekta shopping‑vännen.
Avslappningsteknik, meditation och andningsövningar.

Kurs 12
Hur man botar hjärnsläpp när det gäller att komma ihåg födelsedagar,
årsdagar, jubileum, andra viktiga datum och att ringa när du vet du blir
sen.
Elchocker och lobotomi.

----------------------------

Jag är nog rätt nöjd med att vara kvinna!
Ha ett trevligt veckoslut!

Fredagsbloggare:Nilla,Simone,Anna,Desiree,Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan ,AuroraBuddha,Anki,Lullun, Marianne,Victoria,Susanne,Lia,Cecilia,Leopardia,Anne-Marie, Marina, Marie, M.K.B, Ulrika, Jemaya, StrandMamman, Barbamorsan, Nina, Kicki

8 kommentarer:

Jemayá sa...

heheh, det blev ju bra! Jag hoppar av fredagstemat, har ingen fantasi och orkar inte klämma fram nåt! kram

Annika sa...

Nä, det är inget vidare lättls tema för just show and tell, tycker jag...men, men ...en utmaning är det ju...

Du fick ju till ditt!!

Cecilia sa...

Haha det var ett riktigt bra svar på fredagens tema som inte var lätt.Men roligt blev det att läsa.

StrandMamman sa...

Hej på er! Ja jag hade nog ingen kläm alls på vad jag skulle skriva idag, så det blev som det blev, men lite roligt i alla fall :) Och kunde konstatera då jag yrade runt i köket och gjorde en god kvällsbit åt familjen att det är så sant som det är sagt - gissa vem som låg på soffan med slutna ögon och inte tog vidare notis alls om att jag bad honom fixa mat åt Jakky medan jag stekte pepparbiffar och fixade röstipotatis med tillbehör och dukade och öppnade vinflaskan...!!! Ja ni kan ju också gissa er till vem som matade hunden mellan biffvändningarna!

Fritt ur hjärtat sa...

Men herre min je så kul skrivet! Jag skrattar högt, är visserligen gift med världens bästa make, ändå skule en del av kurserna passa bra:-)

Anna, Fair and True sa...

Kollar in ditt fredagsinlägg!

Haha, ja det var ju kul! Men jag är nog mer som den där pappan. Känns som att allt det som mamman gjorde inte hade behövts göras just den kvällen!

StrandMamman sa...

Känner mig nu som tvillingsjäl till den där mamman....

Ulrika sa...

Haha, detta var ju hur kul som helst. Tack for ett gott skratt!