fredag 31 oktober 2008

Halloween

Fredagstemat denna vecka är "Om jag skulle klä mig i samma Halloweendräkt hela tiden skulle jag..." Jaha. Det var inte ett tema för mig. Här firas ju inte Halloween på det sätt som man gör i USA (där det är ju verkligen är en av de stora festdagarna), trots att vissa affärer gör några små försök att locka barnen att skaffa sig dyra och dåligt gjorda masker och dräkter. Personligen tycker jag att traditionen inte behöver överföras hit till oss, vi behöver den inte. Vi har i stället vår påsktradition med påskhäxorna som går från dörr till dörr och får godis. Så: jag kan inte tänka mig att klä mig i en Halloweendräkt ens en gång, därför kan jag inte uttala mig om hur det skulle vara att klä sig i samma dräkt hela tiden.... sorry!

Den här månadens fredagsteman har varit rätt knepiga. I oktober blir det Marianne som håller i taktpinnen, och de teman hon har valt är betydligt mer jordnära och ska säkert leda till lite längre inlägg. Rubrikerna hittar ni här på sidan i högra spalten.

Efter en jättestressig vecka har det då blivit fredag igen. Och med fredagen kom det första snöslasket. Blött, äckligt, usch usch usch! Under den korta promenaden på parkeringen vid köpcentret kunde jag konstatera att mina vinterstövlar inte är vattentäta... det klafsade mellan tårna :(( Dotterns ridlektion blev som tur var inhiberad av läraren, hon skulle idag för första gången ha haft en hel timmes ridning. Nu fick vi i stället lite tid att varva ner, innan vi om en halv timme beger oss till fam. H i V:by på en middag.

Ikväll hejar vi också på gruppen FeMale i Melodi Grand Prix 2008! Flickorna bor här i K:strand, och den ena av dem (AG) lekte Dottern med på vår andra Colombia-resa, då den familjen också var och hämtade en lillebror - en pojke från samma barnhem, född en vecka senare än vår son och de är nu klasskamrater. Den andra flickan (MW), kommer också från en bekant familj, med musiker-pappa och tonsättar/dirigent-faffa :)) Heja heja!!

Fredagsbloggare:Nilla, Simone, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, AuroraBuddha, Anki, Lullun, Marianne, Victoria, Susanne, Lia, Cecilia, Leopardia, Anne-Marie, Marina, Marie, Strandmamman, M.K.B, Ulrika, Jemaya, Nina, Kicki, Barbamorsan, Mia, Sparkling

3 kommentarer:

Annika sa...

Nej, eftersom Halloweentradionen inte finns hos er kan jag tänka mig att det är svårt, faktiskt.

Här är det, som du säger, en jätttradition och en STOR dag. Det är ju idag det är Halloween.

Nästa månads ämnen är jättebra!!

Trevlig helg

Petchie75 sa...

Jag håller helt med dig, varför fira Halloween som vi inte har någon som helst relation till när vi kan fortsätta med våra söta påskkärringar... men klär barnen fortfarande ut sig som påskkärringar?? Jag har inget emot Halloween som amerikansk tradition i USA men det känns bara falskt i Europa, speciellt när vissa "barn" eller kanske mer ungdomar tycker att man kan "tigga" godis utan att ens klä ut sig eller veta vilket datum Halloween är!
Trevlig helg!

StrandMamman sa...

Petra: Åtminstone här hos oss klär de nog snällt ut sig till påskhäxor (-kärringar) eller nåt annat skoj.