fredag 24 oktober 2008

Goda råd emottages med tacksamhet!

Inlägget om reseminnena är daterat 19.10. men det var den dagen jag påbörjade det, fick det avslutat för en liten stund sen. Som jag sagt tidigare så känns det dumt att det är startdatumet som blir synligt, inte det datum man publicerat inlägget. Tips, någon?? Det tar massor med timmar att få in alla bilder på rätt ställe, och det kommer hela tiden mängder med extra tomma rader som ska plockas bort för att det ska bli ett bra inlägg. Här skulle jag också vilja få råd av någon hur man ska göra det enklare. Annika nämnde en gång om att hon skriver direkt i html-koden och på så sätt får bilderna rätt, men det klarar jag inte av, gör säkert nåt fel. Tar gärna också emot råd om hur man gör bilderna klickbara!

Drabbades igår av en släng av magsjuka och fick stanna hemma från jobbet. Som tur var redde det upp sig på en dag. Hoppas resten av familjen klarar sig, åtminstone har ingen annan ännu insjuknat (peppar, peppar...).

Borde hinna kratta undan löven, som äntligen blåst ner, innan det blir snö & slask som det talas om till veckoslutet.

Pappan och övriga kommunalvalskandidater slutspurtar inför valdagen på söndag. Det har varit en hel del olika träffar och tillställningar för hans del, varvade med andra möten och jobb, så vi har inte sett mycket av honom den senaste veckan. Få se hur det går i valet...

9 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Ang dateringen, längst ner när du skriver ett inlägg (under rutan) så finns det en knapp typ där det står "alternativ för inlägg". Klicka på den och du får upp en ny rad men val där du kan ändra datum och tid!

StrandMamman sa...

Tack Anna! Jag hade inte förstått att man kan ändra nåt i det fältet. Kan man här alltså då också ställa in att inlägget publiceras vid en senare tidpunkt, t.ex. följande dag?

Anna, Fair and True sa...

Det tror jag inte att man kan. Du menar som en slags timer att kl 20 på tisdag publiceras ett utkast du redan skrivit? Tror endast att man kan ändra tidpunkten men man måste aktivt klicka på publicera.

StrandMamman sa...

Anna: Ok. Funderade på saken eftersom Annika brukar skriva nåt om att hon ofta gör sina inlägg i förväg, jag förstod det som så att hon nånstans ställer in vilken tid de ska publiceras. Men jag kan ha missförstått det.

Anna, Fair and True sa...

Tror hon menar att hon skriver inläggen i förväg och sedan när hon vill publicera, ändrar datumet så att de blir rätt. Men fråga henne för jag skulle också gärna vilja veta om det finns en "timer"-funktion!

Annika sa...

OK, du och Anna är ju inne på helt rätt spår här...
Det är som Anna säger; det finn en ruta längst ner där du skriver inlägget. Klicka på den...Upp kommer en ruta om när du vill publicera inlägget...Skriv in datum. Bredvid finns ännu en ruta om tidpunkt du vill publicera inlägget. Easy as that---sen trycker du bara "publicera" och så sparas inlägget tills dag och tidpunkt. SÅ lätt!
Klickbara bilder...Jadu, det är nog bara så att det har blivit så för mig. Vet inte vad jag har gjort för att få dom klickbara...
Men hos många bloggar märket jag att man inte kan klicka upp foton...
Så tyärr kan jag inte hjälpa dig där...Att jag har lyckats är mer än "fluke" än ngt annat...

Anna, Fair and True sa...

Så du menar Annika att man kan ställa in en tid i framtiden, t ex dagen efter, och så publiceras inlägget då?! Tänk om jag hade vetat det! Då hade jag kanske kunnat lagt upp fler fredagsinlägg och kanske onsdagsrecept också!

StrandMamman sa...

Då tycks både jag och Anna ha lärt oss nåt nytt! Tack Annika!

Annika sa...

Yes, Anna, så är det...Det är det jag använder mig av varje dag!!! Jag kliver upp redan 6:15 om morgarna och inte 17 orkar jag skriva mitt dagliga inlägg då, pust...Jag skriver det alltid kvällen innan. Och har en standardtid jag publicerar på dag ut och dag in.
NU vet ni!! Nu blir allt lättare :-)))

Vassego, töser, det var så lite...