lördag 30 oktober 2010

Tunisien: Hotellet & stranden

Det har redan gått en månad sedan vi kom hem från vår semesterresa till Tunisien, men bättre sent än aldrig att visa upp en del bilder därifrån.

Börjar med hotellet, Miramar Hammamet, och hotellområdet.




Vädret var inte helt på vår sida, som ni kan se på vissa av bilderna. Vi fick 2 halva soldagar och en hel (vår sista dag), mest mulna dagar + endel regn, så det blev tyvärr inte så mycket solbadande och slappande vid poolen / på stranden som jag hade önskat mig. De soliga stunderna var temperaturen uppe i 30+, de mulna låg det bara kring +22-23.



... men den sista, soliga dagen passade vi alla på att slappa allt vad vi hann!



Till höger om gräsmattan höll man från hotellets sida på och byggde en liten vattenparksdel för barnen. Den skulle ha varit klar i juni, nu var det sista veckan i september och fortfarande jobbades det för fullt...



Från hotellområdet gick man genom en vacker port, och kom direkt ut på stranden. Den var rätt ödslig de mulna, blåsiga dagarna, men så fort solen var framme ockuperades solstolarna av soltörstande människor. Vattnet var vamt, klart och skönt.



Och så några glimtar från vår 2-rummare:




Om någon av er läser den svenska tidskriften Mama så kanske ni känner igen en hel del av den här hotellmiljön; i det nummer som borde ha kommit ut den här veckan ska det högst antagligen finnas ett reportage från deras läsarresa som sammanföll med en del av vår vistelse.

Fortsättning på mitt "resereportage" följer i nästa inlägg...

4 kommentarer:

lena nikou sa...

Råkade av en slump läsa denna sida om hotellet Miramar. Jag tillbringade mitt livs första hotellsemester där som liten 1961, och tyckte ALLT var underbart.Jag har foton på mig själv framför grindarna och fontänen. Jätteroligt att se att mycket är sig likt!

carina sa...

Lyxigt, rent o snyggt - precis som jag vill ha på min semester... kanske Tunisien skulle kunna vara ett alternativ för oss också i alla fall

StrandMamman sa...

Lena: Nej men vad kul!!! Och redan 1961, det var ett par år innan jag föddes ;)) Får jag fråga hur det slumpade sig att du läste min sida, jag blev nyfiken??

Carina: Fanns nog bättre hotell än det här, men läget vid stranden var nog helt perfekt! Överlag så var det väldigt rent och snyggt överallt, hade inte förväntat mig det.

Anna, Fair and True sa...

Aha, det var därför det blev lite utflykter. Synd med vädret men det är ju ingenting att göra åt utan bara anpassa sig.