måndag 18 oktober 2010

Fredagstema: Gränser

Försenad igen med fredagstemat, men skam den som ger sig, bättre sent än aldrig osv.
Här är bilder på tre gränser så som jag själv upplevt dem:

1. Niagara Falls, Canada / USA



Sommaren 1981 tillbringade jag 6 veckor som Lion´s utbytesungdom i McLean, Cortland i staten New York. Min värdfamilj tog mig med på flere utflykter, en resa gick upp till Canada. På gränsen mellan USA och Canada ligger världens näst största vattenfall, Niagara Falls, eller Niagarafallen som vi säger här. Till vänster på bilden the American Falls och det lilla Bridal Veil Falls, till höger bakom vattendimmorna det stora mäktiga vattenfallet på den canadensiska sidan, the Horseshoe Falls. De små svarta "pluttarna" i vattnet är båtar som tar ut turister framför fallen, det var en mäktig känsla att känna båten kränga i strömvirvlarna och höra dånet från vattenmassorna, och känna vattenstänken - som tur var fick vi alla tjocka svarta hellånga regnkåpor på oss så vi blev inte dyngblöta in på bara kroppen!

2. Aqaba-viken, Jordanien / Israel



I april 1994 reste jag och svägerskan på tumanhand på semester till Aqaba, Jordanien. Vid den här tiden var ännu gränsen mellan Jordanien och Israel stängd, öppnades ett år senare, och militärbåtar patrullerade gränsområdet mitt i viken mellan de bägge länderna (Eilat i Israel längst till vänster, Aqaba i Jordanien till höger).

3. Muonio, Sverige / Finland



Nyårsafton 2001. Eftersom vi äntligen, efter flere månader av intensivt renoveringsarbete, flyttat in i vårt hus dagarna före jul fanns inte mycket ork kvar att ställa till med den traditionella nyårsfesten hemma hos, så nyårsgänget bestämde sig för att dra iväg norrut, till Muonio. Det blev några kalla dagar, nyårsafton t.o.m. så kallt (-34 C) så vi lyckades med konststycket att få snapsen att frysa i flaskan :)). Här är jag i kylan på bron som går över Muonio-älven, halva jag i födelselandet Sverige, andra halvan i hemlandet Finland!
------------------------
Övriga fredagsbloggare samt månadens teman, som Pettas är värdinna för, finns i högerspalten.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

På exakt samma plats har även jag stått på bron mellan Sverige och Finland hållandes i min cykel som fick ha ena hjulet i Sverige och det andra i Finland.
Det är kallt när snapsen fryser:).

Annika sa...

Det var ett bra inlägg. Med klara gränser.
Kram!

StrandMamman sa...

Pettas: Ja DÅ är det kallt!! ;))

Annika: För en gångs skull kom jag genast på vad jag skulle ha för bilder i mitt inlägg :) Kram!

Musikanta sa...

Kul att få ta del av sina bloggvänners tidigare äventyr! Fick också lära mig av ditt inlägg att Niagarafallen ligger precis på gränsen till Canada. Har jag naturligtvis ha vetat men glömt, som så mycket annat.
Jag trodde inte snaps kunde frysa överhuvudtaget. Åtminstone inte förrän det var ca -50 grader som i Sibirien... Det kanske var lika bra det, haha!

Taina sa...

Kanon Tiina! Vilka härliga exempel på gränser du tar upp här. Själv har jag inte hunnit med Niagara falls. Maken har varit där några ggr, men jag skulle vilja ta med mig barnen så de fick uppleva det med.

Kramen!

Anna, Fair and True sa...

Gillar din tolkning! Niagarafallen (kanadensiska sidan) har jag också varit fast på vintern när allt (ja, det mesta) var fruset. DET var också coolt!