söndag 1 november 2009

Världens största kryssningsfartyg...

... dvs nybyggda Oasis of the Seas lade i torsdags ut från varvet i Åbo, med riktning mot Fort Lauderdale, för att ta sig till större, varmare och blåare vatten än vi har att erbjuda. Så här såg det ut då hon stävade ut genom Åbo skärgård:



Insidan går ju heller inte av för hackor, som den här animeringen visar:



Nog har vi ju otroligt skickliga båtbyggare här i landet!!!

Det är ju ingen liten båt det här, och visst var det med spänning många följde med hur det skulle gå då hon skulle passera under bron i Stora Bält natten mot söndagen. Men det gick vägen, med endast några decimeter till godo efter att teleskop-skorstenen sänkts ner! Så här rapporterar t.ex. HD om händelsen.


Kära släktingar och vänner: Nu vet jag hur jag vill fira min födelsedag i april 2013!
Jag vill kryssa i Karibien ombord på Oasis of the Seas, njuta av lata sköna dagar och vackra omgivningar, shoppa och äta gott, göra strandhugg på lummiga öar och njuta av goda drinkar. Det vill jag göra tillsammans med min käre make, hoppas att någon åtar sig att bo hemma hos oss för att sköta våra barn under tiden. Och om någon av er vill joina oss så är ni jättevarmt välkomna med ombord (på egen bekostnad...)!!

Nu återstår bara att få någon/några som vill bidra till biljetterna och reskassan - alla bidrag mottages med stor tacksamhet!! :)

I april i år skrev Annika om familjens Karibien-kryssning, du kan läsa inläggen 1. här, 2. här, 3. här, 4. här, 5. här och 6. här.

5 kommentarer:

Grekland nu sa...

Wow, vilken båt!! Hoppas din dröm går i uppfyllelse, du är i alla fall ute i god tid...Själv håller jag mej helst på torra land!

Annika sa...

Ja du, den båten ja!
heja FINLAND!! NI kan bygga båtar! SÅ coolt att Wärtsilä bygger alla RCI's båtar!
OCH som jag sa: den finska kvaliteten lyser igenom ombord!! Överallt.
man kan inte låta bli att känna stolthet!
Visst var det coolt när båten stävade under Stora Bält bron! Vilkne syn!!
OCH vilken syn att se henne på Östersjön!!
Som sagt: heja Finland!!! Hurra!!!

Ja, kryssningen var GRYM!!! Skulle gärna göra om den igen!
Gulligt att läna till min resa!!!
Stora kramar!!!

Anna, Fair and True sa...

S**t vad stor den är alltså! Vågar man åka?!

Men komiskt med val av musik i reklamfilmen. Man tror de skulle välja något mer lugnare, eller i alla fall pop snarare än rock.

Hoppas dina släktingar läser bloggen!

Anna, Fair and True sa...

Var det förresten du själv som filmat?

Var det passagerare på redan då?

Anonym sa...

hejps,

jag bodde ju bredvid nar de byggde en annan av deras lyxkryssare i Hesa, de ar alltsa otroligt stora!

Vi tar nog ungarna om ni kryssar! Och har jag vunnit Euromiljonerna idag sa hyr vi hela baten ;)

kram pa dej vannen, Londonmamman