lördag 27 december 2008

Julhelgen

Granen står så grön och grann i stugan...

Så var juldagarna överstökade än en gång. Tänk så mycket stress för så få dagar, helt knäppt egentligen. Undrar hur man skulle lyckas ändra på den saken till nästa år... Förstår nog att endel föredrar att åka på solsemester över helgen, men jag vill nog ändå vara hemma och låta mina barn få fira "riktig jul" med allt vad det innebär för oss.

Julaftonen firades först här hemma. En stund efter julmiddagen, som avnjöts tillsammans med Pappans bror K, bultade Tomten på dörren mitt i Kalle Ankas jul, och julklappssäckar hittades utanför köksdörren. Väntan hade varit lång för Sonen, som knappt klarade av nervpressen - "Vad är klockan? Jag vill att tomten ska komma NUUUU!!!"

Då säckarna tömts på sitt innehåll och paketen radats under granen började utdelningen. Det bästa (och dyraste...) paketet sparades till sist, och då barnen öppnade det bröt det ut några glädjevrål - det var ju det hett efterlängtade Nintendo Wii, inklusive WiiSport och Mario Kart!!! Men bara en liten stund senare var klappen glömd, "Londontomten" hade ju kopierat varsitt kort med DS-spel och då brydde man sig inte längre om någon Wii eller en ny tv att spela Wii-spelen på...


Kvällen fortsatte tillsammans med mormor, morfar och syster/moster C med familj hos syster/moster S, dit tomten sedan tog sig tid att riktigt komma in med alla julklappssäckar och önska god jul till alla stora och små (yngsta kusinen är 4 år).

(Men frågan är: Varför nöp tomten kusin M i rumpan då hon satt i hans famn???? Bildbevis finns hos undertecknad!)



Säckarna var många och paketen alldeles för många... Sonen fick ett nytt glädjeutbrott då det i ett av familjens paket hittades WiiFit - "Det här är nog ett mirakel!!" var hans kommentar senare på kvällen :) Efter utdelningen och julkaffet blev vi (nästan) alla sedan riktiga Sing Stars, det blev allt från ABBA till svängiga mostrar i My number one och kraftfulla toner som Arja Saijonmaa :))

Vad fick jag själv för julklappar? Tomten hade läst min önskelista, jag fick min Mamma Mia-dvd! Och dessutom överraskade han med ett nytt objektiv till min kamera! Nu blir det att träna på närbilder :)

Juldagen = Dotterns födelsedag, och hon uppvaktades på säng med ny telefon. Sonen tog sig tid att kolla in Wii-programmen, och boxades hej-vilt framför skärmen, svetten bara flög. Min plan att få honom att röra på sig lite mer tycks funka!



På kvällen var det födelsedagskalas för släkt och faddrar, och efter att de gått bänkade sig familjen i soffan och kollade in Lasse Åbergs sällskapsresan, en av de fem "Stig-Helmer" filmer som fanns i en box som tomten hämtade. Som avslutning på kvällen konstaterade Pappan att han hade feber, vilket ledde till att han på julannandagen, dvs igår, låg nerbäddad hela dagen... Vi övriga körde till mormor och morfars på eftermiddagen och fick igen äta god mat. På kvällen testade Sonen och jag WiiFit, det var skoj.

Idag har Dottern haft kompiskalas. Av olika anledningar infann sig bara fyra av de tio inbjudna, men det gick bra så också, det blev inte för stökigt och flickorna satt i lugn och ro och tittade på Mamma Mia. Pappan, som återhämtat sig, och Sonen var under tiden och bowlade tillsammans med mormor och morfar.
Nu återstår i kväll att skriva ihop inbjudningar för nyårsfesten, och att boka biljetter för hela familjen till London i mitten av februari!

5 kommentarer:

Marianne sa...

Grattis till dottern på födelsedagen!

Tänk att vi fick likadana julklappar! Både Mamma Mia och nytt objektiv till kameran! Fast mitt är 18-200, för att jag ska kunna ta alla de där bilderna som susar förbi när man är ute här i stan.

Jag tycker att du tänker helt rätt med var julen ska firas, i alla fall så länge man har barn. Det är en trygghet att bära med sig traditionella jular genom livet.

Ha nu en skön fortsättning och Gott Nytt år!

StrandMamman sa...

Marianne: Mitt är 18-270 :))
Gott nytt år till dig också!

Annika sa...

Grattis!
Och ni verka ha haft en fin jul.
Mamma Mia fick jag också...
Inget objektiv till mig :-)
Intressanta ämnen du valt för temat...
Ska bli kul!!
God fortsättning och ett Gott Nytt År!
Kram!

StrandMamman sa...

Annika: Tack, julen blev nog helt ok. Nu står nyårsfirandet i fokus...
Det är många mammor som fått Mamma Mia i julklapp i år :)
Jag hoppas på många infallsvinklar från olika skribenter de kommande fredagarna :) Kram på dig också!

Anonym sa...

Har ni lyckats battre med skidhoppen pa WiiFit an jag, ni kanske ar battre finnar....?

Ta det nu liiiiite lugnt o sa ses vi i februari,
kram Londonmamman

ps de dar godisarna lat ju alltfor smaskens, var ar mina???