torsdag 4 december 2008

Fredagstema: Kokböcker

Ny månad, och ny värd för Show and Tell är MiaD. Månadens teman och länkarna till de andra fredagsbloggarna ser ni en bit ner i högerspalten. MiaD inleder med kokböcker, och det är ett bra tema.

Då vi köpte och renoverade vårt hus för exakt sju år sedan såg jag till att få en egen hylla för kokböckerna. Det blev ovanför microvågsugnen, och som ni kan se är hyllan nu full. Jag gillar ju att titta i fina receptböcker och mattidningar, och ser en massa som skulle vara intressant att pröva. Men för det mesta blir det inte så utan det blir "det gamla vanliga". Inspirerad blir jag för övrigt också då jag på jobbet då och då äter i vår restaurang (yrkesinstitutet utbildar såväl restaurangkockar, storkökskockar som servitörer, och vi har en egen övningsrestaurang som också är öppen för allmänheten). Kockstuderandena får en verkligt högklassig utbildning hos oss, och maträtterna är en stor fröjd både för ögat och smaklökarna. Önskar ibland att jag också kunde gå ut där i köket och få ta del av undervisningen!





En av mina första kokböcker fick jag av min farmor, som var aktiv medlem i Marthaföreningen. Marthas kokbok finns säkert i massor av hem runtom i Svenskfinland, och söker jag ett grundrecept på vanlig husmanskost är "marthaboken" ett rätt säkert kort att leta i. En annan klassiker, som jag använder mig av de (sällsynta) gånger jag bakar, är Sju sorters kakor. Den har ju funnits hur länge som helst, och har tryckts upp i nya, moderniserade upplagor. En receptbok som man inte klarar sig utan! Från mammas sida har jag ju karelska rötter, och ett par karelska böcker har också hittat vägen till bokhyllan. Hör dock till kategorin "finns i huset, används inte".

Ett par böcker från skilda delar av världen: En med fina recept österbottniska recept (Österbotten = Pohjanmaa), en med colombianska recept, på spanska naturligtvis.


Tidningen Allt om Mat har gett ut några tjocka böcker med de bästa recepten ur tidningen genom åren. Jag har tre böcker, här på bilden Fisk och skaldjur, och Slutet gott, som innehåller massor med smarriga efterrätter. Den tredje, Grillat, har jag på villan.

Och på tal om Allt om Mat, det här är vad jag ska bläddra i under det kommande veckoslutet! Lördag är ju helgdag här (självständighetsdagen), och förutom att baka pepparkakor med barnen tänker jag söka inspiration inför julhelgen i de här tidningarna.


Under åren har jag hunnit gå både viktväktar- och GI-kurs, och skaffat mig deras receptböcker med mycket stora och goda föresatser om att klara av en omläggning av mina matvanor.... ha ha säger jag. Visst är livet en fest, och då ska man passa på och njuta av all den goda mat som bjuds på i denna värld, och för det mesta är den varken pointsbaserad eller kolhydratfri!!


Till sist barnens böcker. Dottern skulle gärna baka mer än vad hennes mamma vill, och ställer ibland till med röra i köket på egen hand. Ett av de yrken som Sonen tänker bli då han blir stor är kock, han tänker ha en egen restaurang, och vi har kommit överens om att han bjuder mig på mat i restaurangen varje söndag i utbyte mot att jag tar hand om det administrativa och skriver ut menyerna. Det kallar jag en bra deal!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Allt om mat är ju en favorittidning för mig också! Jag brukar inte köpa dem, lånar ibland av föräldrarna.
Vilket fint inlägg du har gjort! Ha det så bra.

Mia sa...

Åh jag har precis den "Sju sorters kakor", fick den av min gudmor för länge sedan! Tycker också om Allt om Mat men jag brukar kikapå deras hemsida. Ha en bra helg!

Annika sa...

Vilket bra inlägg!
Marthakokboken har GIVETVIS min mormor som själv var Marthaordförande i en herrans massa år!!
Sju sorters kakor har jag också, men har väl knappt aldrig bakat en enda kaka därifrån. jag brukar inte baka.
Ha en fin helg!!

Sparkling sa...

sju sorters kakor är toppen! och allt om mat är inte fel dem heller :)

Petchie75 sa...

Jag kom inte så långt i fredagsblogglistan i fredags så nu tittar jag in här och ser att det inte blev något drömreseinlägg för dig men däremot ett kokboksinlägg (som jag missade) - kul att se att du har både finska, svenska och spanska kokböcker! Jag har fortfarande min "Vi bakar"-barnkokbok och har faktiskt gjort scones-receptet med jämna mellanrum! Jag har många härliga minnen från den kokboken när jag var liten och bakade.
Trevlig början på den nya veckan!