onsdag 24 december 2008

Julen är här...

Hallå, vart tog hon vägen??? Jag hoppas att åtminstone någon funderat på varför det plötsligt blev tyst på min blogg. Ingenting otrevligt har hänt mig, det blev bara för mycket med allt jobb och allt som ska skötas här hemma + att jag fått min jobbiga äckliga hosta igen, både orken och tiden tog helt enkelt slut. Någonstans går gränsen och jag nådde min, men nu ska jag igen försöka ta tag i skrivandet!
Har avundsjukt sett och följt med hur de flesta redan i flera veckor haft julfint och pyntat. Önskar att jag också skulle ha haft tid med mys och nervarvning... Befinner mig just nu mitt i natten i det läget att jag satt de sista prydnaderna och dukarna på plats, och väntar på att skinkan i ugnen ska bli klar, förhoppningsvis inom en halvtimme. Pappan och Sonen slocknade på varsin soffa, Jakky och Tusse sussar sött bredvid och på min säng. Önskar att jag kunde säga att endast tomten är vaken, men tyvärr gäller det för Dottern också... gav henne nyss ett sista ultimatum: om hon inte sover inom 5 minuter blir det varken julklappar eller födelsedagspresenter (på juldagen) för hennes del!

Vi fick ett par centimeter snö i förrgår, så nu är marken åtminstone vit och ger julstämning, även om temperaturen envist håller sig kring noll eller lite på plus. Känns i alla fall bättre än för några dagar då gräsmattan kom fram efter ihållande slaskregn.
Gjorde julgodis ur den nya boken igår kväll. Det blev "Enkla kyssar - tvärtom" (mmmm!!), "Chokladdoppad lakritskola med havssalt" (bytte ut saltet mot flingsalt; mmmmm!!!!) och "Vaniljkola" (mmmmmmm!!!!!!!!!!).
Här några mitt-i-natten-bilder, tagna för en stund sedan med lilla kameran i dålig belysning...




Julaftonen blir som vanligt tudelad för vår del. I år blir det endast Pappans bror K som kommer och äter julmiddag med oss på eftermiddagen, och tillsammans med honom blir det på seneftermiddagen också julklappsutdelning här hemma hos oss. Mot 19-tiden far vi sen som brukligt är körande till syster S, där övriga släkten också är samlad, och förhoppningsvis kommer det en skäggig rödklädd figur och frågar om det finns några snälla barn... (om jag skulle få svara: nej!...). Hemma är vi igen mot midnatt, och efter några timmars sömn sjunger vi sedan "Ja må hon leva" för Dottern, 11 år.
Jag önskar alla en riktigt skön julhelg! Kram!
PS:
Fick idag det här av Londonmamman, kändes såååå mitt i prick! :))
"Har lagt gubben under granen klapparna i sängen kakorna är tvättade golven är bakade har hängt ut gröten i julkärven lagt skinkan i frysen köttbullarna är slängda satt fjädrarna i riset har klätt granen med nybakta lussekatter eller var det dem vi skulle ha haft på lucia strunt samma huvudsaken är att jag har järnkoll på allt snart klar och inte ett dugg stressad trevlig midsommar på er...."

3 kommentarer:

Petchie75 sa...

God fortsättning!! Ingen blogg- eller julpyntsstress tycker jag, utan man får ta det som det kommer ;-) Jag har inte gjort något julgodis i år men fick av en svensk kompis här - väldigt avancerat och jättegott!!
Hoppas att resten av julen blev mysig!

Mia sa...

God fortsättning. Ville du ta över fredagstemat för januari?
Ha det så bra!

StrandMamman sa...

PetraH: Tack! Både godiset och julen blev nog bra!
MiaD: Svar ja!