måndag 18 maj 2009

StrandHunden


Är han inte ståtlig, vår StrandHund Jakky?!
Så här fint poserade han idag på villaberget!

Igår deltog han alltså i sin första hundutställning. Den hölls här i stan, och det var Pappan som höll i kopplet. I golden-klassen var 51 hundar anmälda. Jakky deltog i juniorklassen (9-17 mån.). I sin grupp tävlade han mot fyra andra hanhundar, och gick inte vidare, utan fick i kvalitetsbedömningen nöja sig med ett blått band, vilket enligt bedömningsgrunderna innebär att han är en rastypisk hund men har tydliga fel. Domarbedömningen löd: "Vielä kovin kesken kehityksen oleva kookas junioriuros. Voimakas pää. Eturaajoissa ulkokierteisyyttä. Vahva selkä. Kapea rintakehä. Oikea-asenteiset sopivasti kulm. takaraajat. Liikkuu hyvin takaa mutta vielä löysästi edestä. Tarvitsee aikaa." Sammanfattningsvis betyder det att han ännu inte är färdigutvecklad, behöver tid på sig för att växa till sig för att till alla delar bli helt "färdig".

Det här med utställningsvärlden är ju helt nytt för oss, och vi har väldigt mycket att lära oss, om det blir så att vi fortsätter med att ställa ut honom. Det jag lärde mig nu i helgen var vad de olika bandfärgerna (rosetterna) betyder, och det tänker jag dela med mig:
  • Utmärkt = ljusröd
  • Mycket god = röd
  • God = blå
  • Nöjaktig = gul
  • Diskvalificerad = grå
  • Kan ej bedömas = brun

Mer information om hundutställningar finns på Finska Kennelförbundets hemsida.

1 kommentar:

Jemayá sa...

Han är otroligt stilig, strunt i vad någon domare säger!! Hoppas att vi skulle få se honom laiv i sommar! När har du semester? Jag var några gånger med mina burmakatter på utställning, men eftersom de själv inte tyckte om det eller var så rasrena att de skulle ha vunnit i sina klasser, slutade jag med det hela. Skulle de ha "förtjänat" in lite kattmat, skulle jag säkert ha tänkt om :), men rosetter kan man inte äta :). Men hundar är ju annorlunda, de trivs väl egentligen på platser med andra vovvar eller hur var det med Jacky? Kanske sen någon gång i framtiden skaffar jag oss hund...kanske, beroende på omständigheter, ork, boendeort, familjestorlek etc etc etc :) kram!