fredag 8 maj 2009

Första maj

Första maj: På morgonen schasar jag upp familjen, lite frukost, på med kläderna, skynda skynda! Och så hoppar vi i bilen och kör 20 km söderut till hemstaden, där mänskorna klockan 10 samlas vid kyrkbron och Brostugan för att lyssna då manskören och musiklekis sjunger in våren tillsammans med välspelande flickor och pojkar i ungdomsorkestern. The same procedure as every year! Vi står alltid på samma plats, tillsammans med min släkt, omgivna av i stort sett samma mänskor varje år, bland dessa två glada numera pensionerade lärare - den högra av dem min klassföreståndare i gymnasiet :)

"O hur häääärligt majsol leeeeer...." - nåja, gubbarna i manskören blir allt mer åldersstigna år för år och tonerna är långt från rena, men vad gör väl det! Ungdomarna med sina blanka blåsinstrument och slagverk är alltid lika stiliga i sina uniformer, och dirigenten engagerad som vanligt (ser ni honom??!).

Efteråt promenerar vi till glasskiosken och köper årets första lösglass. Det här året behöver vi inte äta frysande med vantar på händerna i alla fall :)


















Efter glassen promenerar vi eller åker bil hem till mina föräldrar. Livet på stranden.... ja på stranden bodde jag redan under min uppväxttid, då dock på å-stranden. Mitt rum och mitt fönster uppe till höger, numera mammas vävrum.



Mjöd, munkar och struvor ute i trädgården hemma hos mamma och pappa på första maj, tillsammans med systrarna med familjer, helst i solsken -så ska de va!!

Efter stunden runt bordet satte jag mig ensam i bilen och körde hemåt. Vanligen brukar både Pappan och jag ge oss av och lämna barnen med mina föräldrar, men konceptet var lite annat i år, och det var Pappan som tog Dottern och Sonen till första maj-jippot i närheten, medan jag övade med kören några timmar inför kvällens traditionsenliga första maj-konsert. Pappan har denna termin haft uppehåll från kören (på order av mig...), och fick på kvällen sitta i publiken och lyssna på oss, liksom mommo, medan moffa agerade barnvakt. Efter konserten fick han dock följa med då kören tillsammans med dirigenten samlades kring god mat som "säsongavslutning".
----------------

Jag skulle ju hoppa över förra fredagens show and tell, men det blev lite i alla fall märker jag nu :)) Fast jag känner kanske att det för mig idag handlar mer om att dokumentera en tradition, och återskapa en stämning. Hur som helst: välkommen sköna maj!!

2 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Låter som en härlig dag!

StrandMamman sa...

Anna: Jo det var det! Hoppas på fler härliga dagar i sommar!