måndag 8 februari 2010

Fredagstema: Mitt första jobb



Som dotter till privatföretagare var det oundvikligt att det första jobbet skulle finnas i familjeföretaget, eller rättare sagt -företagen.

Ända sedan barnsben fick jag och mina systrar hjälpa till i farfars och pappas handelsträdgård. Odlingarna på åkrarna skulle planteras, sås, rensas, gallras, vattnas, skördas, göras i ordning för försäljning... I växthusen skulle det planteras, skolas, omplanteras, flyttas, vattnas, rensas, ställas i ordning för försommarens torgförsäljning....
I vår blomsteraffär, som senare utvidgades till blomster- och presentaffär, fick jag det första "riktiga" arbetet.

Efter att ha hjälpt till med hembärningar och kyrkblomsterförningar och hjälpt mamma (som ansvarade för affären) och försäljarna var jag så småningom, nångång i högstadietiden, ensam ansvarig för förmiddagstimmarna då vi höll söndagsöppet, och hade också sommar- och helgjobben tryggade ända tills dess gymnasiet var avklarat och jag började studera i Åbo och gick in på den merkantila banan. Verksamheten i växthusen har nu upphört, och affären sålde mina föräldrar för några år sedan då de pensionerade sig, men trädgårdsmästar- och blomsterhandlardotter med de erfarenheter jag fått via detta känner jag mig ändå alltid som!
I februari månad är det Anna som har bestämt teman för fredagarnas Show and Tell, du hittar dem i min högerspalt.

1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Låter som en härlig uppväxt! Jobb garanterat liksom! Även om jag antar att du inte fick betalt i början. Förutom i erfarenhet. Fast kan ju vara jobbigt om familjen har ett företag om man INTE trivs med just det. Men annars är det ju perfekt!