lördag 23 maj 2009

Promenad i Gamla Hamn

Medan Sonen i onsdags kväll spelade fotboll på en plan nära Gamla Hamn passade jag på att ta en promenad, och kameran hade jag nappat med mig. Vädret var varmt och soligt, det var en skön promenad i bekanta omgivningar (vi bodde ju i närheten tidigare).


Allra längst in i viken

Båtar och båtskjul vid stranden.


Endel av båtskjulen ger snart upp. Hoppas att ägarna försöker rädda dem från att falla sönder!



Jakobstads Båtvarv - Finlands äldsta verksamma båtvarv. Båtbyggaren Jan förverkligar träbåtsentusiasternas drömmar genom gediget hantverk. Och han hoppas att hundarna är läskunniga...


En kobra??

FBK-området - en gång festplats, numera under förfall...

Utsikt mot Alholmsfjärden. Jacobstads Wapen - vår stolthet på 90-talet, nu ligger hon under presenningar, har inte seglat på flera år. Kommer hon nånsin att segla igen?? Jag minns sjösättningen den häftiga sommaren 1992, var där på plats bland så många andra, såg hur hon "neg" så försiktigt ner i vattnet. Ett fint minne.
I bakgrunden skymtar bostadsmässområdet Korsgrundet - ännu mera speciella minnen....

Här i ett av husen i mitten av Korsgrundet bodde vi 1994-2001.

Vitsippsbacke

Lugnet och friden i motionsspåret fick mig NÄSTAN att börja springa. Men jag sansade mig, kanske för att det var fel skor på fötterna... Bänken såg ut att vänta på någon, själv gick jag förbi...

3 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Det är så synd att så många Folkets park och liknande festplatser har förfallit :(

Marianne sa...

Å, så vackert ni bor! Så fridfullt. Hoppas verkligen att de gör någonting åt skjulen så att de inte rasar ihop, det vore synd om de gamla byggnaderna måste rivas och att nygjorda tar deras plats.

StrandMamman sa...

Anna: Ja jättesynd, de är ju kulturskatter, och kunde säkert användas till både ett och annat om de bara moderniserades och underhölls.

Marianne: Tack, ja visst är det vackert så här sommartid, men också vintern har förstås sin charm. Jag hoppas också på att ägarna förstår att fixa skjulen innan det är för sent.