lördag 23 maj 2009

Fredagstema: Förnamn



Eftersom det är Musikanta som dirigerar fredagstemat tycker jag det är bra att sätta in en (tyvärr dålig) bild med anknytning till såväl namn som musik. Bilden föreställer noterna till den brudmarsch som komponerades till vårt bröllop sommaren 1994, och namnet på marschen, ja det är ju min brudmarsch alltså bär den MITT namn! MEN namnet är felstavat, med ett "i" i stället för två! Och det här är nånting jag som svenskspråkig ständigt och jämt får påpeka. Namnet finns alltså både i svensk- och finskspråkig variant, och tack vare min mamma (se förra veckans fredagstema) har jag den finska stavningen, med "ii". StrandMamman heter alltså Tiina!

I barndomen/ungdomen fick jag ofta frågan om jag heter Kristina/Christina "på riktigt". Som vuxen har jag dock aldrig stött på den frågan, eller så är det så att folk numera inser att man KAN heta Tina/Tiina.

Mer än så blir det inte på det här temat. I stället får ni kolla in vad övriga fredagsbloggare skrivit! Länkarna hittar ni i högerspalten.

7 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Tråkigt att få sin egen brudmarch felstavad, men ändå...att ha en egen brudmarch är inte många förunnat. Jag har en kompis som heter Lasse, de flesta tror han heter LArs men icke sa nicke så det är nog en vanlig föreställning om en del namn att det är ett "riktigt" bakom.

Daniel sa...

Kan man heta tina?

StrandMamman sa...

Fritt ur hjärtat: Jag vet att jag nog får den av kompositören i korrigerad version dvs med namnet rätt stavat, bara jag tar mig i kragen och begär det, känner ju honom och dessutom bor han bara ett par kvarter härifrån... it´s up to me!

Daniel: Jo du, det kan man :)

Anna, Fair and True sa...

Träffade en liten 1½-åring för några veckor sedan som heter Sigge. Inte Sigurd eller Sigfrid eller något utan "bara" Sigge. Och det är nog faktiskt snyggare än Sigfrid...

Marianne sa...

Tänk vad fantastiskt, du har en alldeles egen brudmarsch! Det är det inte många som har! Det ska väl vara kungligheter i så fall, och så du!

Annika sa...

Klart coolt med egen brudmarch!!
DET är det inte alla som har, minsann!
En gammal kompis från barndomen med rötter i Solf och i Saarijärvi stavade sitt namn just Tiina. Inget märkligt med det, och hon var ändå född och uppvuxen i Sthlm.
Kram!

StrandMamman sa...

Anna: Betydligt snyggare!! Dottern har ett par böcker om en häst som heter Sigge... :)

Marianne: ha ha, det är nog första gången jag blir jämförd med kungligheter!!

Annika: Nej det är nog inte riktigt vanligt, så jag känner mig hedrad!