fredag 8 januari 2010

Fredagstema: Frukt


  • Vindruvor från Sydafrika
  • Clementiner från Marocco
  • Bananer från Brasilien
  • Apelsiner från Grekland
  • Päron från Holland
  • Physalis från Colombia
  • Äpplen från USA
  • Ananas från Honduras
Så ser mitt fruktfat ut denna vecka. Klimatsmart? Neej, men man tar det som finns. Frukt är gott, och naturligtvis skulle det vara godast att få dem helt färska, nyplockade och fräscha, mmmm så goda. Men man tar alltså det som finns. Och njuter av smakerna. Jag försöker att alltid ha minst ett par olika fruktsorter hemma, så att alla i familjen kan plocka åt sig det de just då känner för. Själv vet jag inte om jag har någon favoritfrukt, det varierar med utbudet och säsongen. Just nu är apelsinerna och päronen saftiga och smakliga, så de får stå som årets favoriter so far.

Bidrar så här inför veckoslutet med ett recept på en

Apelsinkaka:

150 g smör
2 dl socker
3 ägg
1 nypa salt
rivet skal av ½ apelsin
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl florsocker
saft av 1 apelsin
  1. Rör smör och socker poröst. Rör ner äggen, ett i taget, under omrörning. TIllsätt salt och apelsinskal. Blanda vetemjölet med bakpulver och rör ner.
  2. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 45 min. Prova med sticka.
  3. Låt kakan svalna något. Blanda florsocker med apelsinsaft. Lossa kakan från formen, men lägg tillbaka den igen. Nagga kakan i formen, häll apelsinlösningen över, låt stå en stund och dra. Servera med bär och vispad grädde.

Värdinna för januarifredagarnas Show and Tell är Sparkling, hennes teman ser ni i min högerspalt nedan. Jag har rätt dålig koll på vem som är med i temat just nu, men tänker ta och kopiera den lista som Annika kör med. Om någon vill hänga på och börja fredagstemablogga så är det bara att säga till så länkar jag till er i min lista!

Det blev en rätt rivig start på den här fredagmorgonen kan man lugnt säga... Vaknade, steg upp och kikade på mätaren: minus 27 grader ute, brrrrr!! Väckte ungarna och gubben och satte igång med frukostbestyren, bara för att konstatera att varmvattenledningen till köket, duschen och mitt badrum frusit, inget varmvatten... jaha, gubben fick ta sig an att börja tina upp det frusna röret innan han stack iväg till jobbet. Jag fick ungarna klara och satte dem i bilen för att köra sonen till skolbussen och dottern till skolan. Min bil, som står utomhus dygnet runt, var oerhört trög idag och då jag fick den nerbackad från uppfarten ner på gatan och skulle iväg såg jag att ABS-lampan på instrumentbrädet lyste. Va, frusna bromsar?!?? Oj nej.... lyckades just och just komma till skolbusshållplatsen ett par hundra meter härifrån utan att bilen stannade mitt på gatan, men längre än så vågade jag inte köra utan fick ringa gubben som sände en av sina anställda att komma och köra dottern till skolan och mig till jobbet... Då gubben på eftermiddagen körde och kollade på bilen ringde han mig och frågade om jag inte märkt att ena bakdäcket var totalt tomt??? Tadam, tadam, tadaaa.... hur i vidaste världen skulle jag ens ha kunnat tänka mig att jag drabbats av punktering under natten, bilen fungerade ju utmärkt igår?? Nog låg det ju mycket naturligare till att tänka på frusna bromsar, speciellt då temperaturen var den som den var och den där lampan lyste! Nu ikväll har han kollat däcket och märkte att ventilhatten är borta, vilket tyder på att någon (som gått här förbi igår kväll eller under natten???) velat jävlas och skruvat bort den varpå däcket tömts på luft?!?!! Bakändan av bilen står nästan ute på gatan, så det är helt möjligt för någon som är på det humöret. Dessutom släcks gatubelysningen kl. 1 på natten (då staden ska spara pengar) så mörkret ger ett gott skydd. Grrrrrrr!!!

8 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Inte lätt att vara klimatsmart med frukt inte. Närodlade vindruvor:-) tror inte det. Köper svenslka äpple så läng det finns. Därefter blir det kravmärkt, men transporterna kortar det ju inte....

Nilla sa...

Vilken fin frukthög. Färsk ananas är ju så gott! Det är min mans favorit. Ha det bra.

Grekland nu sa...

Oj vilken internationell samling frukt! Men det blir ju tyvärr så när man bor i nordliga länder. Här hos oss kan vi unna oss lyxen att året runt äta grekisk frukt, men det betyder ju att man bara äter den frukt som är aktuell för säsongen. Brr vad kallt ni har! Och vilket äventyr med bilen...

Taina sa...

Det är nog inte alla som tänker så, dvs hur långt frukten har färdats.
Smart att ha många olika sorter så var och en kan välja sin favorit. Just nu så ligger det clementiner och bananer (!) i vårt fruktfat.

Men du! Vilken jäkla start på morgonen då! En annan hade suttit ner och skrikit och gråtit en stund. Sedan går det typ över.

Hoppas denna lördag morgon var betydligt "mildare"

Kram på dig!

Från the Banana lover :D

Anonym sa...

Fruktfat är snyggt på bordet och
kan ersätta blommor, nyttigt är det ju också (bara man kommer ihåg att äta dem så länge de är fräscha). Hur ska man vara klimatsmart då inhemska äpplen kostar 2.69/kg och polska 0,49/kg? Det är ju helt klart att de flesta (även jag) väljer de polska... H. Carina

Marianne sa...

Härligt att du mår bättre nu och är igång med bloggen igen! Och BRA att du verkligen vilade upp dig ordentligt när du hade chansen!

Så himla retligt med människor som ska förstöra för andra, varför är det roligt att tömma däcket för någon annan?

Hoppas det nya året blir bra!
Kramar!

Jemayá sa...

Blä för köld - men vilken otur detdär med ringen sen till på köpet!!! Fina foton från promenaden, Jacky är så fin vovve :). kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag försöker vara klimatsmart när det gäller sådant som faktiskt finns i Sverige. T ex äpplen. Men ibland vill man ju liksom ha mango och den finns ju inte här... Men då försöker jag i alla fall köpa fair trade.