tisdag 26 augusti 2008

Sommar-plock del 1

Det blev ju inte så mycket skrivet och visat under senare delen av sommaren, så jag tänkte göra några plock från
olika händelser.



När sommaren väl efter mycket gnissel och lång väntan började visa sin bästa sida kom solstolarna och -madrasserna snabbt fram på terassen. Det var bara det att då jag skulle njuta av solen i raklångt läge så var det någon annan som hann före mig...




Årets Jakobs Dagar såg vi inte så mycket av, vi hölls mest ute på villan eftersom veckan sammanföll med den första simskoleveckan. En trevlig grej var att vår kör på lördag eftermiddag blev inbjuden att närvara (och sjunga) då vår kördirigent passade på och gifte sig med sin fästman, även han sångare i kören! Det var en fest enbart för deras närmaste släktingar, så vi kände oss verkligt hedrade över att de ville ha oss med på sin stora dag.


Följande dag hade vi vår parkkonsert i strålande solsken och med många åhörare. I början av juli inträffade en tragisk händelse som även påverkat oss i kören: två personer härifrån begav sig ut på fisketur till Mickelsörarna utanför Vasa, i hård blåst gick båten under - männen har ännu inte påträffats. En av dem sjöng i kören. En tragisk olycka, som är väldigt jobbig för deras anhöriga. För oss i kören fick "vår egen sång" (tonsatt av vår förra dirigent) Aftonens sång en ny innebörd, och det var jobbigt för oss att sjunga den under våra sommarkonserter.

"Idag är havssången allvarligt lågmäld.
Jag står ensam på aftonstranden, när natten kommer.
Nu går mitt hav till vila en stund,
nu går mitt hav till vila en stund.
Aldrig förr har havets ton varit så enkel,
aldrig förr har havets ton varit så klar.
Så som ett avsked, som ett avsked,
sådan är aftonens sång."

2 kommentarer:

Jokai ~ aka Victoria sa...

Hej Strandmamman.
Jag sökte efter strofen "nu går mitt hav till vila en stund" eftersom det var det enda jag kom ihåg från en otroligt vacker sång som framfördes vid en begravning i helgen.
Då hittade jag din sida, och texten till iaf en vers.
Ser att det är er förre körledare som gjort den? Vad heter han/hon?

För övrigt är mitt "havslugn" faktiskt från skärgården i Österbotten... (Öja skärgård, Kokkola/G:a Karleby)

Mvh
Victoria

StrandMamman sa...

Hej Victoria! Då finns vi vid samma hav :) Vår villa ligger bara en liten bit söderom Gertrudsslussen, i Kackur, Larsmo.

Aftonens sång: text Ole Jakobsson (avliden), musik Roger Wingren (Larsmo). En fantastiskt fin sång, som väcker många känslor... Roger har tonsatt många av Oles texter, och vi i Betaniakören har sjungit rätt många av dem under årens lopp.

Välkommen åter :)