fredag 29 augusti 2008

Fullt ös

Nog är det underligt att man efter en längre ledighet nästan omedelbart kommer in i stresshjulet på jobbet igen. Det är bråttom, bråttom, vissa uppgifter släpar efter och kalendern fylls så otroligt snabbt. Skrivbordet och rummet är stökigt, hann inte reda upp innan jag for på semestern, och det finns inga lediga timmar under dagen att hinna ta itu med sånt. Känner att jag borde få vara en hel dag helt ostörd bakom röda lampan och bara slänga, sortera, mappa etc, så skulle jag känna att jag hade bättre kontroll över situationen.
Sonen har varit väldigt grinig och på dåligt humör idag, både på morgonen och efter att han kom hem från eftis. Det tär väldigt på mammas nerver att försöka få honom "normal" igen och klara av att någorlunda behärskad hjälpa honom med läxorna.
Igår kväll var jag tillsammans med några andra från jobbet inbjuden till en trädgårdsfest modell större, då den lokala "kopieringsmaskinsfirman" hade stor kundtillställning. Det blev buffé med sex sorters olika sallader och helstekta grisar, med goda drycker till (jag kom med bil...). Krisse Salminen, känd finsk underhållare, rev ner många skratt, och Geir Rönning tillsammans med lokala musiker fick oss att rocka loss i det stora partytältet. Efteråt blev det ännu en liten vandring på stan med "flickorna", då en stor del av centrumaffärerna höll nattöppet (till 23) + det ordnades modevisning utomhus + försäljningsstånd längs gågatan + konserter på det som här kallas Spotlight, handelns och kulturens natt. Vädret var också bra, så då man gick längs gågatan kändes det lite som när man vandrar utomhus på semesterorterna i södern!

Villa-avslutning blir det på lördag, ungarna tjurar för att vi inte kommer att ha några gäster det här året, då alla tänkbara har andra planer. Som tur är kommer åtminstone Åbo-familjen längst inne i viken upp till helgen, så deras två barn är säkert en räddning åtminstone till en del. Sonen har valt ut raketer och smällare till oss alla (jag får en fin "eldsprutarburk"), jag hoppas att Jakky kommer att överleva veckoslutet. Finns det öronproppar för hundar???

2 kommentarer:

Jemayá sa...

Ojdå, kan de vara griniga ännu efter trotsåldern också... :)? Daniel somnade som en stock kl 9 ikväll, efter ett litet försök att streta emot. Tusen tack för de fina kläderna och sakerna vi fick - jag tror att allt kommer att användas (bara skorna passar rätt säsong :). kramar!

Anonym sa...

Verkar som om det finns en trotsålder i varje ålder.... suck.

Glad om kläderna & grejorna kommer till användning! Hoppas att ni kommer att ha nytta av den finskspråkiga boken snart?!

Hälsa "traktormannen"!

StrandMamman