lördag 4 september 2010

Fredagstema: Lekar jag gillade när jag var liten

Så kör fredagstemat igång igen efter sommaruppehållet, denna månad under ledning av Olgakatt. Hennes teman ser du i högerspalten, liksom länkar till de övriga fredagsbloggarna.

Blomsteraffär
Eftersom farfar och pappa var trädgårdsmästare med såväl blomväxthus, grönsaksodlingar som blomsteraffär blev det många affärslekar för min 3 år yngre syster S och mig i sandhögen utanför växthusen. Blomkrukor i plast fanns i massor och mängder (vi hade bl.a. som jobb att sortera dem enligt storlek och modell), och vi fyllde dem med sand och blom- och växtrester, komposten dit kasserade blommor slängdes var flitigt frekventerad av oss.


Snökojor och innekojor



Vi grävde ut snökojor i gräsmattssluttningen dit snön från gårdsplanen skuffades och blev till en stor hög under snörika vintrar. Och eftersom vårt hem låg intill ån var åsluttningen, som på den tiden, innan vattenståndet reglerades och höjdes, lång och brant och en bra lekplats på vintrarna. Det blev kojor och pulkaåkning, och på isen plogade vi tillsammans med kompisarna från andra sidan ån upp snirkliga skrinnskobanor, ofta i form av "hus" med olika rum. Kojor blev det också inomhus, en filt drogs över köksbordet eller några stolar eller som skynke framför nedre sängen i våra våningssängar och sen var vi osynliga för omvärlden.

Lego



Legoklossarna var ju definitivt basic style jämfört med dagens avancerade (och skitdyra) specialförpackningar. Men byggde gjorde vi med våra vita, röda och blå klossar, och med hjälp av några dörrar och fönster producerades många fina hus.

Dockhus
Mera husbyggen... (konstigt att jag inte blev arkitekt eller byggnadsingenjör??). Vi hade inget fint Lundby-hus som många av våra kompisar hade, men med hjälp av tomma skokartonger som tapetserades med tapetbitar från de modellböcker vi fick av en familjebekant målare gjorde vi hus som inreddes med hjälp av tomma tändsticksaskar.

Böcker,böcker...
Jag lärde mig läsa som 6-åring, och blev fast direkt. Stod på huvudet med en kudde under huvudet och benen sträckta rakt upp mot en garderobdörr, eller hängande uppochner över föräldrarnas sänggavel, och läste, läste... Minns ännu det magiska att få börja låna på biblioteket, som på den tiden var inrymt i kommunalgården, doften var så speciell. Ibland lånade vi också i bokbussen. Kitty, Mary Lou, Lotta, Jolly, hästböcker... och fammos Allers!



ABBA
Jamen visst har vi väl alla lekt ABBA??! Jag var Agneta, syrran fick vara Anni-Frid. Och vi sjöng, och sjöng...



Bad & bastu
På villan (=sommarstugan) lekte vi med kompisarna på holmen. Vi simmade och dök, badade bastu, spelade kort, sprang längs skogsstigen, och simmade ännu mer...
--------------

Tack för temat Olgakatt, det var kul att tänka sig tillbaka :) Tyvärr hade jag inga bilder från den tiden och de lekarna, de fotona finns i mammas album, så alla bilder i inlägget har jag googlat fram. Nu ska jag fortsätta med mitt stora projekt: få ihop ett sommarinlägg med MASSOR av bilder, och det tar tid... men det är på kommande, den som väntar får se!!

10 kommentarer:

olgakatt sa...

Nej, vi är nog många som saknar bilder från våra lekar! Digitalkameran var inte uppfunnen när jag lekte, i alla fall och privat familjefotografering var ingen stor artikel i mitt hem ens i svart-vitt.
Men minnen har vi alla och det är så roligt att läsa hos er allihop!

Fröken Anki sa...

Snökojor var en favorit hos också på vintrarna. Vi byggde i flera dagar i trädgården, och all snö var snällt uppskottad på rätt ställe av föräldrarna. Var vi försiktiga så fick vi ta ut värmeljus att ha i kojorna så att vi kunde mysa, och se när vi byggde på kvällarna. Tänk att det är så kul med kojor, året runt och inne och ute! Det verkar vara nåt som ungar gillar för på skolan byggs det också kojor.

Kul att läsa ditt bidrag också. Det var så mycket minnen som kom när man tittade runt den här veckan. Jättekul!

Grekland nu sa...

Oj, vart tog min kommentar vägen?? Skriver igen: Det där med att bygga hus verkar vara nåt som vi nästan alla gjort på nåt sätt. Av dej blev jag påmind om att även jag byggde hus i skokartonger (förutom kojor av filtar och hus i sanden). Undrar om det är nån fas som alla går igenom? För vi blev ju inte arkitekter hela bunten...

Anna, Fair and True sa...

Förstår att affär var klockren lek för er. Tror säkert också vi lekte affär men inget jag har tydliga minnen av.

Snökoja byggde jag och Malin (bästisen, som jag även nämner i mitt inlägg), ganska avancerade sådana där vi hällde vatten på så det blev ett islager. Undra om jag har kvar foton, får kolla. Ibland byggde vi från scratch och ibland i de stora ploghögarna - då gjorde vi t o m flera rum!

Lotta-böckerna hade jag glömt bort men de läste jag såklart också! Finns förresten bokbussen fortfarande?

Annika sa...

Ja visst lekte man ABBA men alla ville ju vara Agneta så det var svårt =) Vi lekte också Dallas då vi slogs om att vara Lucy eller Pamela, ingen ville vara Sue-Ellen =)

Fritt ur hjärtat sa...

När man tittat runt ett tag ser man att trots generationsskillnader och annat så har vi liket ganska lika lekar.
När jag ser dina rubriker ler jag igenkännande. Vi byggde hus till barbie av böcker så böcker var bra till det mesta;-)

Stina sa...

Oj vad jag känner igen lekarna, ler när jag tänker på ABBA vi lekte ofta ABBA under en tid och både bästa vännen och jag ville vara Agneta ingen ville vara Frida. Jag brukade försöka vinna kampen genom att bestämma att den som hade ljusare hår fick vara Agneta:) Lego hus i massor med brodern. Sen tyckte jag också om att leka skola och se hur det blev!

Annika sa...

Det har verkligen varit kul att följa allas teman den här veckan. Verkligen.
ABBA lekte vi minsann!! OCH roligt var det.
Affär lekte vi också, roligt.
Snökojor har jag inga större minnen av, märkligt nog...
men kojor inomhus var hett!!
Kram!

Syrran sa...

Va då Anni-Frid, det var ju Kii som alltid skulle vara Anni-Frid, jag fick ju vara Benny jag, yeaaaaah not :(((

Anonym sa...

Blomsteraffär?! Låter ju hur kul som helst. Affär minns jag att man lekte och tog betalt. Kul!

Trevlig helg!