lördag 14 februari 2009

Till mina vänner

Den 14 februari kallar vi här i Finland för Vändagen. Inte Valentine´s Day, inte Alla hjärtans dag, utan Vändagen. Ett fint namn, tycker jag!

Den här vändagsbakelsen (som ju onekligen ger associationer till Alla hjärtans dag och Valentine´s Day... men den ÄR en VÄNdagsbakelse) tillägnar jag alla mina vänner. Tack för att ni finns!

Då jag ser tillbaka på mitt liv kan jag konstatera att vänner har jag alltid haft, men de riktigt nära vännerna, och bästa väninnorna, har varierat under olika perioder av mitt liv. Ibland känns det trist att jag inte har en bästa väninna som skulle ha följt mig genom hela mitt liv, ända sedan barndomen, som skulle känna mig utan och innan. Men å andra sidan är jag så glad över de väninnor jag har idag.

Jag vet att jag kunde vara bättre på att hålla kontakt, att komma på besök, att ringa, att sända en hälsning, att träffas. Men det är som det är. Och jag vet att ni finns - på nära håll eller på avstånd, att ni följer med vad som händer mig och min familj, att ni stöttar och hjälper, att ni tänker på mig. Liksom jag tänker på er. Här på bloggen har jag fått kontakt med nya människor, av vilka några känns som mina "riktiga" vänner trots att vi aldrig träffats. Och några av er som finns i min närhet vet att om jag vinner tillräckligt mycket på Lotto i morgon kväll så tar jag er med mig till Zanzibar :) Måste bara komma ihåg att köpa en kupong :) Ni, och mina andra vänner, har alla en plats i mitt hjärta. Därför får ni alla min vändagsbakelse. Kram!!!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, du är då för gullig! Vi tycker om dej vi oxå. Ha en riktigt bra dag! Önskar hon som ska skotta snö på Zanzibar

Anonym sa...

Tack för Vänbakelsen, den ser riktigt läcker ut!
Precis som du har jag ingen vän som följt mig genom livet och det kan jag sakna ibland.
Jag är dålig på att underhålla vänskap, men vet ändå att de jag har, en del nära, en del lite längre bort, alltid finns där ändå.

Annika sa...

Vändagen är så mkt bättre än Valentin och Alla Hjärtans Dag.
Skulle önska att det blev till en Vändag överallt.
SÅ, ha en jättefin Vändag idag!
KRAM!!!

Anonym sa...

Måste bara undra - född i N (=Närpes, Nykarleby?) bosatt i J (=Jakobstad?)
Jag har släkt som kommer från Jakobstad!
Alla andra kommer från Oravais, Maxmo och Österö.
Kram½

StrandMamman sa...

Snöskottaren: Tack tack! Haha, det krävdes löfte om resa för att få dig att "krypa fram" och skriva din första kommentar :)) Köpte Lotto igår, har inte kollat kupongen än!

Marskatten: Bra att bakelsen smakade! Och svaren på din fråga var alltså N=Nkby, J=Jbst.

Annika: Tack vännen!!

Anonym sa...

Jag har en van som foljt mej gm livet, DU!! och jag hoppas du flyger via London till Zanzibar ;)

Nu ska jag laga din middagsmat till onsdan...

kram i massor, Londonmamman

Lia sa...

Tack tack för ditt fina inlägg. Jag tycker att vändagen låter så otroligt mycket bättre. Det kör vi på! Kram

Anna, Fair and True sa...

Vilken fin bakelse!
Vad bra med än Vändag! Mycket bättre än Valentine-tjafs!

StrandMamman sa...

LondonMamman: Tack för de gulliga orden!! Kramen kommer "live" på onsdag!

Lia: Ja visst är det ett fint namn! Kram!

Anna: Skippa tjafset!! :)) Kram!

Marianne sa...

Jättefint skrivet! Vänner är så viktiga!

Kram!